Är nyinflyttad i en villa och tittar nu över uteplatsen. Vi har en stor rabatt med buskar och dyl precis i anslutning till våran altan, direkt mot trä. Stående panel. Behöver man göra någon typ av dränering här så att trät inte blir fuktskadat, typ plast?
 
Jag vet inte om jag förstår riktigt? Är det så att träet går ända ner till marken bör ni ändra på detta, annars kommer det att ruttna. Är det tryckt virke med bra impregnering kanske det inte ruttnar, men det blir fult (jag gissar att det är tryckt virke vi talar om, eftersom det är en altan?)

Trä bör hursomhelst aldrig ha markkontakt. Om det bara är panelen som har markkontakt kanske du kan korta ner den en bit så att det slutar en bit över mark (kanske 10 cm eller liknande),

Eller menar du att buskarna/blommorna ligger mot träet? Det är inte lika illa, men vegetation kan ju leda in fukt mot virket. Återigen: är det tryck virke är det ingen fara och oljar du in träet med jämna mellanrum håller det sig fint ett bra tag.
 
Vi bor i sutteränghus. Detta är i sluttningen, trät går ned mot berget. Framför altanen i sluttningen nedåt är rabatten. MAn ser alltså inte mer än 30% av den stående panelen resten är täckt av jord. Vet ej om det är tryckt virke, men antar det.
 
Jag hade nog funderat på en annan lösning. Det kanske går att göra en stödmur istället för den delen som befinner sig under jord. D.v.s. kapa bort panelen och ersätta med muren. Sedan är det bara att fylla på med rabattjorden. På så vis slipper du ha trä under jord.

Är virket tryckt borde det inte vara några akuta problem, men det är definitivt inte en hållbar lösning. Även om tryckt trä är hållbart och förhållandevis billigt kommer det med tiden att mjukna och risken är att jorden då trycker på och "rinner ner" bakom panelen.
 
Fler förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.