Har ett litet bekymmer som jag hoppas på att lösa här. Är en total nybörjare på källare och fukt, har dock sökt en hel del här för att hitta lite svar.

Vi bor i en gammal Skånelänga från början på 1900 talet med stenväggar som total renoverades 1965 och fick då en platta att stå på med okänd dränering runt om. Vi har en källare under ena hörnet på huset (3*2,5m), som huserar vår pelletspanna.

Problemet kom idag när vi skulle börja renovera köket, som ligger ovanför källaren. Det har kommit fukt i ena vägghörnet i köket. Och det är bara i hörnet som är direkt ovanför en stor cementpelare i källaren som stöttar upp huset (ca 90*90cm). I vanliga fall så torkar pelletspannan upp källarn hyfsat. Men kommer det häftiga regn så kan det komma lite vatten från golvet som torkar upp på nån dag. Men denna pelar är nästan alltid fuktig på grund av dess tjocklek antar jag. Hur skall jag nu få bort fukten?

Räcker det att sätta Platon matta på utsidan av hela källaren eller måste lägga dräneringsrör också för att få bort fukten i köksväggen? Tanken längre fram är att lägga dräneringsrör runt hela huset men då i nivå med bottenplattan. Eller måste det läggas dubbla dräneringar en för källar nivån och en i nivå för botten plattan?
Ursäkta det mastiga inlägget ;)

 
Platonmattan är ingen dränering mao som leder bort vatten från huset. Den tätar bara mot väggen för att vatten inte ska komma åt grunden, men också göra en liten luftspallt för att grunden ska kunna andas.
Du måste alltså göra både dränering och tätskikt samtidigt.

MEN, oavsett vad du gör. (Gör ny dränering eller inte.) Se till att markytan lutar ifrån huset. Det är Viktigare än hur dräneringen är. Det är enorma mängder vatten som rinner på ytan av gräsmattan/gårdsplan när det regnar.
Kan man leda bort det så fort som möjligt behöver inte dräneringen ta hand om llika mycket vatten. Under bra förhållanden behövs inte dränering alls.
 
här är hur jag fått det förklarat de för mig av både folk här och folk på jobbet
dranering.jpg


isodrän
"elefant matta"
makadam (tvättad)
o så gjord runt

kanske till ngåon hjulp
 
Tack för tipsen :)

Kommer att köra på Platon varianten med dränrör, membran på väggen och kantlisten så får vi se hur det funkar.

Ska man lägga duken på samma sätt för Platon som för Isodrän att man lägger den runt rör och singel paketet eller ska det bara ligga i botten av rännan som man gräver ur så att singeln ligger oskyddad uppe till mot jordmassorna?
 
Mako skrev:
Tack för tipsen :)

Kommer att köra på Platon varianten med dränrör, membran på väggen och kantlisten så får vi se hur det funkar.

Ska man lägga duken på samma sätt för Platon som för Isodrän att man lägger den runt rör och singel paketet eller ska det bara ligga i botten av rännan som man gräver ur så att singeln ligger oskyddad uppe till mot jordmassorna?
Använder du Ess-drän som platon säljer behöver man tydligen inte fiberduk.

http://www.isola.se/sidor2.asp?id=7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.