Hej! Jag har ett stort problem med dräneringen av vår trädgård. Efter denna regniga vår har jag insett att något måste göras. Frågan är bara vad och hur. Jag har en idé, men tänkte höra efter om jag kan får några kloka tips. Vår trädgård ligger på en gammal "sjöbotten" och består till största delen av kompakt lera. Det är ett radhus, så "gräsmattan" är inte mer än 6x7m och den har alltid vart lite blöt efter det regnat. Men de senaste åren har problemet bara blivit värre. Just nu dör både gräset och mossan och det blir kala fläckar med kladdig lera kvar. Efter ett regn står vattenpölar kvar i flera dygn, i varje fall om det regnat mycket. För 2år sedan försökte jag ersätta ett gammalt staket med en bokhäck. Trotts att jag grävde ut ordentligt och blandade ner mycket ny jord, dog stora delar av häcken redan första vintern. Troligtvis blev planteringsfåran vattenfylld större delen av vintern och rotsystemet dog. Vår tomt är omgärdad av lerjord på alla sidor och det finns inga höjdskillnader. Därför kan jag inte se något enkelt sett att dränera bort vattnet på. Den enda idé jag har är att höja upp vår lilla gräsmatta med ny planteringsjord, dels för att få en annan jordsammansättning och dels för att få en nivåskillnad så vattnet kan ta vägen någon stans. Tänkte höja den med 50cm mot kommunens mark och 20-30cm i andra ändan. Jag har gjort några skisser för att förtydliga.
Så mina frågor är följande:
1. Tror ni detta kan fungera eller räcker det inte med 50cm innan leran kommer på djupet? Vill gärna kunna plantera en häck mot kommunens mark (bok eller thuja) och sätta ett äppelträd. Är det kanske en fördel att det finns lera efter c:a 50cm, så rötterna kan gå på djupet om det blir för torrt i det översta jordlagret?
2. Funderar på att dessutom lägga ner dräneringsslang mellan leran och den nya jorden och leda bort vattnet mot kommunens "gräsmatta"/sjöbotten. Tror ni detta behövs eller räcker det med att det nya jordlagret är mer genomsläppligt och lite upphöjt relativt kommunens mark på ena sidan? Kan det bli för torrt med dräneringsslang?
3. Vilken jordsort bör jag välja? Jag funderar på planteringsjord. Vill kunna sätta en häck (bok eller thuja) samt något äppelträd. Gräsmatta ovan på.

Många frågor, men jag hoppas någon har lite tankar kring detta. Vill inte börja på något större projekt om det är dömt att misslyckas redan från början (som planteringen av bokhäcken blev :cry:).

/Peter
Ritad skiss över trädgårdens dräneringsplan med ny jord över leran och märkt dräneringsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av trädgårdsplanering med höjdprofiler, dräneringsslang och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av trädgård med planerad dränering, höjning och växtplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle börja med att lägga natursand i botten så att du får en jämn yta, och sedan 15-20 cm gräsmattejord uppe på det. Lämna en ränna för kommande häck och använd den typ av jord som häckväxten vill ha där.
Men sand hela vägen. Då behövs inte dräneringslangar.
Ett tips till, Byggtimmer ruttnar med tiden, välj sten/betong istället.
 
Finns ingen dagvattenledning att ansluta till? Verkar ju vara tättbebyggt område. Annars har jag för mig att dagvatten ska tas hand om på egen tomt, dvs med stenkista eller liknande. Är ingen expert, men det skulle jag kolla upp.
 
Ok. Kommer inte sanden som man lägger i botten att pressas ner i leran med tiden och därmed minskar den dränerande effekten (om man inte har lagt dräneringsslang)?

Bör man gräva bort befintlig "gräs- och mossmatta" innan man lägger ett lager sand?

Angående dagvattenledning så finns det nog ingen "nära" gräsmattan. Finns väl vid själva huset, men marken lutar från huset (som tur är) , så det blir nog bökigt att koppla på den. Har funderat på att gräva ner en stenkista också, men det känns som ett ganska stort jobb för ~40kvm.
 
Om det råkar finnas befintliga träd vars rötter blir täckta av 50cm extra jord så kommer de må dåligt. Bara en heads up :)
 
KristinaRT
Ang dränering till kommunens tomt - man är skyldig att ta hand om sitt eget vatten, så kommunen blir gissningsvis inte jätteglada om det plötsligt mynnar flera dräneringsrör på deras mark. Kan ju också orsaka översvämningar vid/på vägen….
 
T
Varför behöver du höja så mycket, borde ju räcka att du får en mindre lutning utan att ha nån mur mellan din tomt och kommunens? Det kommer ju även drastiskt minska din egen yta då Häcken måste planteras ”in” från muren får att få rotutrymme, planterar du exakt i tomtgräns så kommer ju Häcken att börja använda kommunens mark framöver för det…
Tyvärr så tror jag inte på din tanke kring dränering, allt vatten som avvattnas din tomt via slangen måste ju tas upp någonstans, och kommunens lermark kommer inte att göra det på något bra sätt, just därför man bygger stenkistor som hanterar det.

Om det är möjligt så hade jag därför inte höjt lika mycket, utan kanske ett par cm mot kommunen och långsam höjning inåt.
 
Några träd finns inte idag (delvis pga att det är så vattensjukt), så det är inget problem. Men tack för varningen :)

Kommunens mark utanför är ganska stor (min ritning var tyvärr inte riktigt skalenlig), så någon översvämning på vägen lär det knappast bli. Däremot är ju kommunens mark lika dåligt dränerad och vattensjuk som vår. Det är ju därför jag är lite inlåst när vår mark är i nivå med kommunens. Det finns helt enkelt ingen stans för vattnet att ta vägen.
Tanken med att höja upp mot 50cm var att rötterna från en eventuell häck ska komma ovanför den nivå där allt vatten står still (dvs dagens marknivå med kompakt lera). Men visst, ett alternativ är ju att gäva upp ett jättehål i leran och lägga ner en vattenkasset. Problemet är bara att jag har läst att detta inte räcker. Vattnet måste ju till slut kunna ledas bort från denna kasset.
 
T
Om du vågar vara lite rättshaverist så tycker jag att du försöker gräva ut i kommunens mark så att vattnet kan ledas ut där
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.