Hej kanske finns det någon som kan svara på min fråga.
Vi har ett hus byggt 61 med en krypgrund som är gjuten i betong.

Marken runt grunden är lera. Det är hög luftfuktighet inne i grunden och på insidan av grundmuren är det väldigt blött.
Vi ska nu dränera runt huset och i samband med det har vi fått höra att vi bör sätta en platonmatta på yttersidan av grunden. Jag undrar om någon vet om detta är nödvändigt?

Vi hade inte tänkt att lägga tillbaka leran utan fylla upp med singel, då blir ju marken närmast grunden väldränerad. Varför vill man sätta en platonmatta på en krypgrund?

Mvh
Patric
 
Förstår inte riktigt varför grunden skulle bli väl dränerad när man lägger tillbaks leran mot muren.
Lägg definitivt platonmatta när ni ändå skall dränera. Detta ihop med korrekt utförd dränering kommer göra att ni inte får in onödig fukt i grunden, pga fukt på insidan av muren. Möjligen kan kallasfalt vara ett alternativ.
 
Du missförstod nog frågan. Vi ska inte lägga tillbaka leran mot grunden utan fylla upp med singel närmast huset. Så närmast grunden kommer det inte att vara någon lera.
 
är också lite intresserad av ett svar på denna fråga! Ska man göra så som Paddank skriver eller ska man använda ISODRÄN-skivan? Isodrän-skivan och platonmattan fungerar ju på två helt olika sätt... Någon som har erfarenheter av planton eller Isodrän-skivan??
 
Platonmattan är väll bra om man har mark som lutar mot grunden så man får tillrinning mot huset. Har man inte det problemet så är det kankse inte så stor ide med platonmattan.

Sen är väll frågan om Isodrän skivan är ett mycket bättre val? om man isolerar grunden så borde den väll bli varmare på Vintern.
På sommaren borde väll då bli kallare? Vilket kanske inte är så bra..

Ja.. jag är på tunn is nu.. :)

Kanske finns någon som vet?
 
tycker att du ska sätta dit en "platon" matta, det finns billiga alternativ som byggmax mattor o.s.v. sen vet jag inte kvalitén på dem, men har försökt läsa på forumet om dessa mattor och det jag fått fram så är de helt OK.

vi gjorde ett utbygge, med krypgrund, där satte vi platonmatta samt fyllde upp med makadam 8-16 utanför mattan, (ca 10 cm ut från mattan) så att inte leran som vi också har skulle ligga direkt mot mattan. markduk skiljer leran och makadamet.

vet inte om detta är rätt gjort, men pratade endel med snickare när detta skulle göras, och de jag pratat med sa att det var rätt...

sen vet jag inte mycket om isodränen, men det kunde ju också vara ett alternativ.
 
nikke skrev:
tycker att du ska sätta dit en "platon" matta, det finns billiga alternativ som byggmax mattor o.s.v. sen vet jag inte kvalitén på dem, men har försökt läsa på forumet om dessa mattor och det jag fått fram så är de helt OK.

vi gjorde ett utbygge, med krypgrund, där satte vi platonmatta samt fyllde upp med makadam 8-16 utanför mattan, (ca 10 cm ut från mattan) så att inte leran som vi också har skulle ligga direkt mot mattan. markduk skiljer leran och makadamet.

vet inte om detta är rätt gjort, men pratade endel med snickare när detta skulle göras, och de jag pratat med sa att det var rätt...

sen vet jag inte mycket om isodränen, men det kunde ju också vara ett alternativ.
Jag vet att det är lite gammalt ämne, men jag ska dränera om och står i valet och kvalet mellan enbart platonmatta eller även isolering. Jag uppskattar dock att källaren är så kall som den är, hur mycket varmare kommer den bli på sommaren? (Är nu runt +15-16 i källaren och +24 i övriga huset.)

Hur är dina erfarenheter?

Marken består av gammal sjöbotten, dvs lera!
 
Hej,
Står inför samma utmaning. Saklla jag sätta platonmatta bara, platonmatta och isolering, eller isodränskiva? Har en torpargrund hus byggt 1977. Hur gjorde ni blev det bra?
/Stickan
 
Stickan_c skrev:
Hej,
Står inför samma utmaning. Saklla jag sätta platonmatta bara, platonmatta och isolering, eller isodränskiva? Har en torpargrund hus byggt 1977. Hur gjorde ni blev det bra?
/Stickan
Hej,

Vi satte isodränskiva för det var enklare och billigare än att få in singel på tomten eftersom vi bor i ett kedjehus. Resultatet blev kanon! Sen lade jag även plast inne i grunden över leran med ett mellanrum ut med grunden så eventuellt vatten/kondens kan rinna av. Det är jättetortt och fint. Så mina erfarenheter säger isodrän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.