Hej sitter i ett litet dilemma med en krypgrund och fukt och behöver skriva av mig.


Jag har ett LB husbyggt 1980 med krypgrund. Marken är lera och relativt sank på sina ställen.
Huset är grundlagt med en pålad krypgrund bestående av betongkantbalkar på pålar.
Vid byggnationen rev man ett gammalt hus som stod där först men lät då källaren stå kvar under huset.
Jag har alltså en krypgrund med "inbyggd källare".
Krypgrunden består totalt sett av ca 100kvm med ca 70 kvm med 2m ståhöjd med cementgolv och källarväggar
samt en del ca 30kv av 1m riktig krypgrund.

I somras hade jag hög fukthalt i grunden och blindbotten bestående av härdad masonit gick i vågor.
Jag har sedan dess hållit på med diverse förarbeten såsom att röja ut träkonstruktioner och riva
innerväggar för att underlätta inplastning och isolering.

På utsidan har vi rabatter med matjord och nu har vi tagit bort de växter som växte närmast huset.
Vi hade en fuktexpert som rådde oss att ta bort biologiskt material, plasta in grunden, ordna marklutning runt huset.
Dränering avrådde han ifrån.
Han menade att huset har fungerade dränering annars hade vi haft vattensamlingar i källaren.


Jag har nu två frågor.
1) Vi kommer att flytta på plattor utanför huset och i samband med det tänkte jag ändå anlägga dränering
runt huset i form av singelgravar med dräneringsrör.
Jag planerade då att inte gräva ner till källar nivå utan endast gräva ca 30-40 cm under marknivå.
Är det någon poäng att göra detta eller räcker det med marklutningen från huset?

2) Vi hade fuktmarkeringar på cementgolvet i källardelen och en markentreprenör menade att vi borde
dränera källarväggen där. Nu kommer jag i allafall plasta in väggar och golv med plast och isolering.
Är det då någon vits att låta dränera väggen och anlägga ny isodrän på utsidan av källarväggen?

Erfarenheter och råd mottages tacksamt.
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad är syftet med en 40cm singelgrav? har du vatten stående runt huset när det regnar? Plastfölje på en källarvägg är ingen bra lösning - stor risk att isoleringen bakom plasten blir fuktig och tappar sin isoleringsförmoga och dessutom kommer att lukta illa. Källarväggar ska kunna andas .....
vet ej om jag förstått rätt vad du planerar ...........plast i krypgrunden eller på källarvägg?
gaia
 
Jag har inget synligt vatten vid huset när det regnar, men hade efter ett rejält skyfall i augusti där jag såg fuktmarkeringar i cementgolvet i "källaren" som jag inte sett tidigare. Jag tänkte att ett dräneringsdike skulle ta eventuellt ytvatten samt det vatten som rinner längs fasaden vid slagregn.

Det är lite komplicerat. Huset har en komplett krypgrund. Man har helt sonika pålat tvärs igenom den gamla källargrunden.
Lagt betongbalkar ovan pålarna och ställt huset ovanpå.
Inuti krypgrunden befinner sig en gammal och ej använd källare med cementgolv och murade väggar.
Jag skall plasta in krypgrunden inklusive "källaren" och ovanpå plasten lägga isolering.
 
Steinlager skrev:
Vi hade en fuktexpert som rådde oss att ta bort biologiskt material, plasta in grunden, ordna marklutning runt huset.
Dränering avrådde han ifrån.
Han menade att huset har fungerade dränering annars hade vi haft vattensamlingar i källaren.
jag skulle följa rådet :)
gaia
 
Jag har ett LB hus från -79 med kantbalk och krypgrund. Dock utan källare. Förra året la vi ny plast på marken och upp en bit på balkarna, isolering på plasten och trygghetsvakten i blindbotten. Resultatet blev att vi inte vid något tillfälle har haft relativ luftfuktighet över 75%. Innan vi satte igång var det inte ovanligt med uppåt 96%...

Jag tror att vitsen med dränering är att "sänka" grundvattennivån runt huset och det är alltså rätt poänglöst att lägga den ovanför husets lägsta punkt.
 
Jag har ett Lb hus från 1990 . På balk grund . Balkar som står på plint .

Jag har laggt sådana här rosa markskivor på marken under huset . På detta plast och kraftig presenning . Presenningen hade jag över så inget måste ....

Var ned under grunden här om dan och hittade en skiftnyckel jag glömt där i sommras då jag höll på med vvs här . Den låg direkt mot presenningen på marken .

Skiftnyckeln är ny . Köppt på biltema gjord i lättrostande järn .

Inte en rostfläck på denna som legat sedan i juli d^_^b

Hade jag fuktproblem i dag skulle den nu varit brun i rost :cool:

Sedan har jag gräft runt grunden och markissolerat för tjälen . Dreneringen fick duga .
Fyllde upp i singel runt huset så man slipper gräs ända in till huset :cool:

Kan säga att jag är Fd virkestorkare och haft plankbitar utlagda nått år för att mäta och se vad trät hamnar i för fukt % detta trät har då legat på marken på plasten där fukten ska vara som värst . och detta test visar att markissolera fungerar bra d^_^b
 
Här är bild på Skiftnyckeln . Var under grunden i dag och jobbade med lite annat och jag kunde väll då ta en bild och visa er .
Inte en rostfläck ! :D

4b132011121156b0f5.jpg

Tror mycket på det här med att markissolera jag ! :cool:

Isoleringen är en engångskostnad !
Håller nog livet ut och mer ändå !
Drar ingen ström alls !

Dessutom är det skönt för knäna att krypa här nu ! :D
 
Gulf skrev:
rosa markskivor på marken under huset . På detta plast och kraftig presenning . Presenningen hade jag över så inget måste ....
och detta test visar att markissolera fungerar bra d^_^b
Det låter som att markisolering är melodien.
Gulf: Hur tjock är isoleringen?
Gulf: Har du tätat ventilations hålen?

E
 
rokka skrev:
Jag har ett LB hus från -79 med kantbalk och krypgrund. Dock utan källare. Förra året la vi ny plast på marken och upp en bit på balkarna, isolering på plasten och trygghetsvakten i blindbotten. Resultatet blev att vi inte vid något tillfälle har haft relativ luftfuktighet över 75%. Innan vi satte igång var det inte ovanligt med uppåt 96%...
.
Rokka: Hur tjock var isoleringen som du la?

Det är väl egentligen det bästa att med en engångs och passiv metod åtgärda fukt.
Jag har köpt 10 mm isoleringsmatta på rulle. Sedan har jag läst på lite och i en
av de nyare böckerna (2010) skriver författaren att med "200mm markisolering håller sig fukthalten under 75%"
 
Steinlager skrev:
Det låter som att markisolering är melodien.
Gulf: Hur tjock är isoleringen?
Gulf: Har du tätat ventilations hålen?

E

Jag har 100 mm . Läste en bok av Olle åberg tror jag han hette byggforskningsrådet hur det skulle vara . Och ventilerna ska i detta fallet vara öppna . Grejen med denna metod är att det blir varmare under huset då marken inte kan kyla och plasten bli böt av kondens . Har ingen kondens under huset mera nu ! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.