Hej,
Har en sommarstuga på ett otillgängligt ställe så det är svårt att transportera makadam dit.

Håller på med krypgrunden som idag saknar dränering och funderar på om man kan använda ett kokosrör istället för vanlig dräneringslang med markduk & makadam?

Någon som vet?
 
Jag är osäker på om jag förstått rätt, men i krypgrunden behövs väl inga dränengsrör? plast över marken så inte markfukten förångas och kondenserar på huset, eller gräver du utanför också? blir det stående vatten i krypgrunden så kanske en mindre stenkista funkar?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag är osäker på om jag förstått rätt, men i krypgrunden behövs väl inga dränengsrör? plast över marken så inte markfukten förångas och kondenserar på huset, eller gräver du utanför också? blir det stående vatten i krypgrunden så kanske en mindre stenkista funkar?
Gräver på utsidan av krypgrunden, var otydlig.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Var tvungen att googla på "kokosrör": Menar du ett sån här ?
[länk]

Känns väl som att det kan funka (men bli dyrare) - men du kommer väl inte undan markduk och makadam för det ?
Jag hoppades komma undan men det kanske inte går. Då är det ingen idé med sådana rör känns det.
 
M maleks skrev:
Jag hoppades komma undan men det kanske inte går. Då är det ingen idé med sådana rör känns det.
Möjligen att du slpper markduk (den är ju till för att dräneringsröret inte skal sätta igen. Men makadam/singel som dränerande underlag har jag svårt att se att du slipper undan. Lera/jord binder ju vatten snarare än transporterar det tex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.