Har en 4hk kompressor med 100-literstank som används sporadiskt för hobbybruk. Jag brukar dränera tanken regelbundet genom att bara bryta strömmen och öppna bottenventilen. Ställer normalt en liten burk under som samlar upp det rostfärgade kondensvattnet. Senast jag gjorde detta lyckades jag inte få ventilen tät och insåg att det berodde på att små rostpartiklar och annat mög satt igen ventilen. Efter rengöring fungerade allt finfint.

Kom då att tänka på att jag kanske dränerar tanken på fel sätt? Om man släpper ut all luft ur tanken via vanliga ventilerna och sedan bara öppnar bottenventilen för att dränera ut vattnet som står i tanken så lär det inte vara lika stor risk att ventilen sätter igen eftersom inget övertryck trycker in skit i den. Dock inbillar jag mig att "min" metod resulterar i en bättre dränerad tank.

Vad är rätt och vad är fel?
 
Ingen aning, men farsans lilla kompressor har vi alltid öppnat bottenventilen efter användning med trycket kvar. Aldrig varit problem med flagor eller igensättning. Lämnar den öppen till nästa användning.

Känns nästan som risken att ventilen sätter igen är större om det inte är ett tryck som kan blåsa rent den? Rostflagorna torde ju samlas i ventilöppningen under drift?
 
Jag brukar dränera min kompressor på samma sätt som phl. Har också funderat på om det finns något rätt eller fel när det gäller dränering, jag brukar iofs försöka begränsa trycket så att kanske 4 bar finns i tanken när jag öppnar ventilen.

En variant som jag har börjat med på senare tid är att jag låter släppa ut all luft genom dräneringsventilen. Sedan låter jag den vara öppen medan jag startar kompressorn, och på så sätt få ut den sista fukten, dessutom är luften lite varm när den kommer direkt (kanske har en torkande effekt?)
 
Redigerat:
Vad jag får dåligt samvete, måste nog lufta. Ändå har jag gjort det bekvämt med en slang och kran på arbetsvänlig höjd.

Men lufta på fullt tryck och se till att tanken lutar lite mot dräneringen.

Tänk på att varm luft kan bära med sig mycket fukt som kondenserar mot den kalla tankväggen.

Protte
 
På jobbet sköts dräneringen av en automatventil som öppna med någon timmes mellanrum. Då pratar vi trycktankar på 2500 L. För hobbybruk finns kondensatvaskiljare i olika prisklasser.
 
Hmm... På min budgetkompressor finns en dräneringsventil av samma typ som sitter på bromstrycktankarna på lastbilar/bussar. Bara att sticka in foten och peta upp nålen så sprutar luft och eventuellt vatten ut. Menar ni att det inte finns någon sådan på era större kompressorer?

Edit: Inser att det kanske är det som avses med bottenventil i postningarna ovan.
 
Redigerat:
Lyllos med en sådan ventil. på min var det en nålventil.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.