Jobbigt läge... Har startat ett lite större projekt i källaren där vi har bilat bort ca 27m2 betonggolv och grävt ur för att få in markduk (N2?), makadam (100mm), isolering (200mm), armering, golvvärme och betongplatta (100mm). När vi väl kom till önskat djup så inser jag att det är väldigt blött i backen. Så pass blött att något måste göras innan jag kan fortsätta. Här och nu ser jag det inte som ett alternativ att dränera om utvändigt. Min idé är istället att försöka mig på en invändig dränering som ska ledas till en pumpgrop med länspump. Vattnet tänkte jag pumpa till dagvattnet.

Rummet är i princip kvadratiskt och jag vill helst lägga dräneringsrören längs väggarna och så nära som möjligt. Eventuellt att jag lägger ett rör rakt över rummet också. En fundering jag har är hur nära sulan jag vågar gräva och hur djupt? Det handlar alltså om plaskvåt lera under huset. Vågar jag gräva direkt mot sulan och t.ex. få ner ett 110mm dränrör under sulans underkant för att sedan ha ett svagt fall på 0,5-1cm per meter? Lägger jag rören längs väggarna så kommer det bli två slingor på 10-12m vardera så det skulle sluta mellan 6-12 cm lägre. Är det bättre att flytta ut rören från sulan eller pruta på djupet? Det finns ca 10cm sula kvar från nivån vi befinner oss på.

En annan fundering jag har är om det p.g.a. vätan kan vara idé med isodrän eller pordrän de första 100mm av isoleringen?

Jag har också läst att många kör med plast i konstruktionen men jag vill helst undvika att stänga in fukten eller leda den till väggarna. Vad finns det för åsikter om det? Vi kommer klinkra golvet och väggarna ska förbli putsade med undantag för en liten bit plåtreglad vägg. Det har inte legat någon plast tidigare och radonmätningar har varit ok.

Slutligen undrar jag om någon vet vad jag kan förvänta mig av en invändig dränering i lerig mark? Förstår hur en dränering fungerar men har svårt att få en känsla för effekten av en sån här lösning i lerig mark. Mina tankegångar är att jag måste fortsätta framåt med projektet men göra det bästa av situationen och att jag alltid har kvar alternativet att dränera utvändigt senare.

Sen är ju alltid andra briljanta idéer välkomna! Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Så här gjorde jag: i och med att jag bara kunde dränera 3 sidor på min källare så valde jag att lägga invändig dränering då källargolvet gjöts om.

Det saknas grundsula vilket gjorde att jag inte kunde gräva särskilt djupt utan hela tjockleken fick bli 9cm.

Uppifrån och ner:

Armerad betong 7cm
XPS 2cm
Plast
Markduk
Sand
Markduk
Befintlig lera

7cm under XPS så ligger en 50mm dräneringsslang plant och är kopplat på den gamla golvbrunnen som går till dike.

Utskuren del av ett källargolv som visar lager av armerad betong, XPS, plast, och dräneringsslang kopplat till golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändig dräneringsprocess i källare med synlig dräneringsslang och lager av XPS och armerad betong under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Risken är väll att det kan skapa sättningar av huset då det är olika bärighet på olika ställen. Är dock ingen expert.
 
  • Gilla
bento42
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Så här gjorde jag: i och med att jag bara kunde dränera 3 sidor på min källare så valde jag att lägga invändig dränering då källargolvet gjöts om.

Det saknas grundsula vilket gjorde att jag inte kunde gräva särskilt djupt utan hela tjockleken fick bli 9cm.

Uppifrån och ner:

Armerad betong 7cm
XPS 2cm
Plast
Markduk
Sand
Markduk
Befintlig lera

7cm under XPS så ligger en 50mm dräneringsslang plant och är kopplat på den gamla golvbrunnen som går till dike.

[bild]

[bild]
Jättetack för ditt svar! Vet du vad din dränering har haft för effekt? Rinner det mycket i den? Nån skillnad på klimat eller synlig fukt på i källaren?
 
P Petter Forsen skrev:
Risken är väll att det kan skapa sättningar av huset då det är olika bärighet på olika ställen. Är dock ingen expert.
Ja, det är det jag är rädd för. Kommer att sikta på att lägga mig 2-3 dm från sulan och börja på ett djup så att rörets underkant iaf är under sulan. Då borde jag ha i princip hela röret under sulan när jag når brunnen.
 
B bento42 skrev:
Jättetack för ditt svar! Vet du vad din dränering har haft för effekt? Rinner det mycket i den? Nån skillnad på klimat eller synlig fukt på i källaren?
Svårt att kontrollera någon rinnig på den invändiga dräneringen, fungerar garanterat då det vid regniga perioder och snösmältning stått vatten i provgropar väldigt länge.

Har ju som sagt dränering på utsidan och 200mm pordrän på 3 sidor och den ligger något djupare än den invändiga.

Sedan har jag en avfuktare som går kontinuerligt i källaren och har gått från 100% till 40-50% den kommer alltid att få gå där nere då det varit omöjligt att dränera 1 av 4 sidor och till viss del täcka muren med pordrän.
 
Jag gjorde nåt liknande i ett uthus vi har. Pratade då med en dräneringfirma som har butik i norra Uppland. De tyckte inte att det var viktigt att ligga så nära väggen, du kan mycket väl ha flera decimetrar om du är rädd om sulans bärighet. Däremot är det ju bra att komma ner. Gör som ett dike för slangen/rören, i mitten behöver du ju inte komma ner lika mycket. Och markduk är inte kritisk. Använder du ändå det kan du välja att lägga rören under eller över. Sen tyckte han absolut att 4-8-makadam är att föredra framför den vanligare 8-16-fraktionen. De var nånting med filterverkan som var överlägsen för 4-8...

Och fallet kan verkligen vara minimalt, 1 cm hade räckt på mina 4 meter. Gör en sluten slinga med en T-koppling på slutet om du kör med slang.
 
B bento42 skrev:
Jättetack för ditt svar! Vet du vad din dränering har haft för effekt? Rinner det mycket i den? Nån skillnad på klimat eller synlig fukt på i källaren?
Jag gjorde på ett i princip identiskt sätt när jag grävde ur torpargrunden.

Tidigare stod torpargrunden periodvis 1-2dm under vatten och nu är det urgrävt och gjutet mellan 100-150cm djupare och det enda dränaget är invändigt såsom banvaktarn visar på sin bild.

Källaren är faktiskt helt torr och det rinner vatten i det invändiga dränaget dygnet runt, året runt, även när meteorologen på tv säger att det är torka. Så det fungerar mycket bättre än vi någonsin vågade hoppas på.
Källaren upplevs som helt torr.

Vår uppbyggnad ser något annorlunda ut (uppifrån och ner):
10cm armerad betong
diffusionstät plast (2 lager)
5cm XPS 300
10cm makadam
lera

Vi grävde rännan och la dränaget minimum ca 20-30cm från ytterväggarna och såg till att det ligger djupare än väggarna. Ta i trä så flera år senare så har vi inte märkt några sättningar.
 
C coccon skrev:
Jag gjorde på ett i princip identiskt sätt när jag grävde ur torpargrunden.

Tidigare stod torpargrunden periodvis 1-2dm under vatten och nu är det urgrävt och gjutet mellan 100-150cm djupare och det enda dränaget är invändigt såsom banvaktarn visar på sin bild.

Källaren är faktiskt helt torr och det rinner vatten i det invändiga dränaget dygnet runt, året runt, även när meteorologen på tv säger att det är torka. Så det fungerar mycket bättre än vi någonsin vågade hoppas på.
Källaren upplevs som helt torr.

Vår uppbyggnad ser något annorlunda ut (uppifrån och ner):
10cm armerad betong
diffusionstät plast (2 lager)
5cm XPS 300
10cm makadam
lera

Vi grävde rännan och la dränaget minimum ca 20-30cm från ytterväggarna och såg till att det ligger djupare än väggarna. Ta i trä så flera år senare så har vi inte märkt några sättningar.
Nu är dräneringen nästan klar men jag är lite brydd. Lite info om vad som har gjorts. Det handlar om två rum. Ett på ca 25m2 där det har lagts 110mm dräneringsrör ca 2-3dm från väggarna runt hela rummet. Det andra på ca 3m2 där det lagts ett 110mm rör mitt emellan väggarna. Alla rören är helt under sulan, ligger på markduk och möts i en brunn som grävts ner ca 1m från lergolvet. Brunnen är en dagvattenbrunn från byggmax med 350mm innermått som ska utrustas med en länspump med vertikalt nivårör för att det ska få plats. Har sett till att brunnen är öppen nertill för att vatten ska kunna tränga upp i den. Brunnen är högre än slutgolvets nivå och planen är att gjuta in den och kapa den i efterhand.

Det som gör mig lite förvånad är hur lite vatten som kommer fram i dräneringsdikena och även i brunnshålet. Visst fylls brunnen och det blir lite vatten i dikena men inte i den takten jag hade förväntat mig baserat på hur jäkla blött det är i marken. Jag tycker din lera ser torr ut på dina bilder! Här snackar vi gummistövelkrav och går man på marken geggas den upp ordentligt. När jag skriver att jag är lite förvånad är det med betoning på "lite" då jag har läst på många ställen hur svårdränerad lera är men samtidigt lite avundsjuk när du verkar ha lyckats. Men jag fortsätter framåt. Hade också hit en spolbil för att filma och spola min utvändiga dränering och där hittades det (tyvärr) inga problem så jag kommer inte att panikdränera huset.

Grymt projekt du genomförde förresten! Riktigt imponerande, på gränsen till sinnesjukt :).
 
B bento42 skrev:
Nu är dräneringen nästan klar men jag är lite brydd. Lite info om vad som har gjorts. Det handlar om två rum. Ett på ca 25m2 där det har lagts 110mm dräneringsrör ca 2-3dm från väggarna runt hela rummet. Det andra på ca 3m2 där det lagts ett 110mm rör mitt emellan väggarna. Alla rören är helt under sulan, ligger på markduk och möts i en brunn som grävts ner ca 1m från lergolvet. Brunnen är en dagvattenbrunn från byggmax med 350mm innermått som ska utrustas med en länspump med vertikalt nivårör för att det ska få plats. Har sett till att brunnen är öppen nertill för att vatten ska kunna tränga upp i den. Brunnen är högre än slutgolvets nivå och planen är att gjuta in den och kapa den i efterhand.

Det som gör mig lite förvånad är hur lite vatten som kommer fram i dräneringsdikena och även i brunnshålet. Visst fylls brunnen och det blir lite vatten i dikena men inte i den takten jag hade förväntat mig baserat på hur jäkla blött det är i marken. Jag tycker din lera ser torr ut på dina bilder! Här snackar vi gummistövelkrav och går man på marken geggas den upp ordentligt. När jag skriver att jag är lite förvånad är det med betoning på "lite" då jag har läst på många ställen hur svårdränerad lera är men samtidigt lite avundsjuk när du verkar ha lyckats. Men jag fortsätter framåt. Hade också hit en spolbil för att filma och spola min utvändiga dränering och där hittades det (tyvärr) inga problem så jag kommer inte att panikdränera huset.

Grymt projekt du genomförde förresten! Riktigt imponerande, på gränsen till sinnesjukt :).
Det syns kanske inte på bilderna men leran var riktigt sur, så pass att man fick skrapa arbetsskornas undersida med jämna mellanrum.

Man kunde till och med se hur vattnet sipprade upp ur leran på sina ställen. Men det beror nog till väldigt stor del på vad det är för typ av lera, hur hårt packad den är och hur mycket grus som finns insprängt. Lera är nog ett ganska trögt ämne för vattnet att förflytta sig genom...

Sen är ju frågan om ditt problem beror på regnvatten eller grundvatten och hur mycket det trycker på utifrån. Hos oss är det både och så det rinner lite försiktigt, i ett konstant flöde, dygnet runt och väntar vi max 1-2 timmar efter att det har börjat att regna så hör man hur det porlar i dränagerören.

Jag kan inte svära på att det är så men det känns som att det rann långsammare i början och att det eskalerade efter några månader. Sen märks det enorm skillnad beroende på årstid och väder.

Snabb överslagsräkning säger mig att vi la ner cirka 35m rör i källargolvet.
Hur många meter har du lagt?

Om du fortfarande inte har börjat att isolera och gjuta så föreslår jag att du på och ner en dm makadam i leran. Jag inbillar mig att detta hjälper till att fördela bärigheten hos leran och att ge ett dränerande lager från hela golvet ner till dikena...

Tack, kul att höra att projektet är roande/underhållande! :)
Glöm inte att ta bilder på ditt projekt!
 
Redigerat:
C coccon skrev:
Det syns kanske inte på bilderna men leran var riktigt sur, så pass att man fick skrapa arbetsskornas undersida med jämna mellanrum.

Man kunde till och med se hur vattnet sipprade upp ur leran på sina ställen. Men det beror nog till väldigt stor del på vad det är för typ av lera, hur hårt packad den är och hur mycket grus som finns insprängt. Lera är nog ett ganska trögt ämne för vattnet att förflytta sig genom...

Sen är ju frågan om ditt problem beror på regnvatten eller grundvatten och hur mycket det trycker på utifrån. Hos oss är det både och så det rinner lite försiktigt, i ett konstant flöde, dygnet runt och väntar vi max 1-2 timmar efter att det har börjat att regna så hör man hur det porlar i dränagerören.

Jag kan inte svära på att det är så men det känns som att det rann långsammare i början och att det eskalerade efter några månader. Sen märks det enorm skillnad beroende på årstid och väder.

Snabb överslagsräkning säger mig att vi la ner cirka 35m rör i källargolvet.
Hur många meter har du lagt?

Om du fortfarande inte har börjat att isolera och gjuta så föreslår jag att du på och ner en dm makadam i leran. Jag inbillar mig att detta hjälper till att fördela bärigheten hos leran och att ge ett dränerande lager från hela golvet ner till dikena...

Tack, kul att höra att projektet är roande/underhållande! :)
Glöm inte att ta bilder på ditt projekt!
Det har lagts ca 20-25m rör.

Leran är som sagt riktigt blöt och den vill inte gärna släppa ifrån sig vatten. Jag har inte sett en droppe vatten ur rören! Jag tog ur botten ur brunnen, klädde den med n2 duk, grävde bort en del runt brunnen som fylldes med makadam. Det enda vatten jag har pumpat bort är det som pressats fram i brunnen. Den fylls nästan upp till rören ungefär en gång om dagen och det är uppskattningsvis 50-70 liter.

Jag tror att det handlar om grundvatten men det är bara en gissning. Jag undrar också om lera kan bete sig så här genom att suga upp grundvatten kapillärt. Är det så måste det vara hopplöst att dränera bort vattnet på vanlig väg.

Duk och 100mm makadam är på plats så det är inte aktuellt att gräva ur mer.

Är i kontakt med en betongkunnig som ska komma och bedöma läget inom kort. Hoppas på ett positivt möte med honom så blir det isolering, armering, golvvärme och gjutning sen.
 
B bento42 skrev:
Det har lagts ca 20-25m rör.

Leran är som sagt riktigt blöt och den vill inte gärna släppa ifrån sig vatten. Jag har inte sett en droppe vatten ur rören! Jag tog ur botten ur brunnen, klädde den med n2 duk, grävde bort en del runt brunnen som fylldes med makadam. Det enda vatten jag har pumpat bort är det som pressats fram i brunnen. Den fylls nästan upp till rören ungefär en gång om dagen och det är uppskattningsvis 50-70 liter.

Jag tror att det handlar om grundvatten men det är bara en gissning. Jag undrar också om lera kan bete sig så här genom att suga upp grundvatten kapillärt. Är det så måste det vara hopplöst att dränera bort vattnet på vanlig väg.

Duk och 100mm makadam är på plats så det är inte aktuellt att gräva ur mer.

Är i kontakt med en betongkunnig som ska komma och bedöma läget inom kort. Hoppas på ett positivt möte med honom så blir det isolering, armering, golvvärme och gjutning sen.

Hur har det gått? Vad sa den betongkunnige?

Sj i tankarna om invändiga dränrör i min mancave i källarn till pump men läste på isodrän
/optidrain etc att man inte bör/ska ha en pump eller dränering inomhus lägre en den utvändiga dräneringen och då är jag körd med mina sänka golvet tankar för grundvattnet kommer efter 10-20cm och det räcker inte med 1.85 i takhöjd för mig med allt jobb med urtagning platta som jag nu påbörjat… haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.