Får se om jag kan beskriva mitt problem (eller rättare sagt kombination av problem)

Har en enplanskåk med hel källare anno -72. Platta direkt på mark.

Jag har bilat upp och grävt ur en yta närmast källaryttervägg för att kunna isolera under platta (skall ha golvvärme). Enligt konstens regler bör jag ha markduk, 100-150mm singelbädd, 200-300mm isolering under plattan.

Eftersom huset i princip står direkt på lera har jag mycket markfukt, eller rättare sagt markvatten vilket kommer innebära att singelbädden blir vattenfylld. Alltså måste jag dränera ur singelbädden (enl tips från konstruktör m.fl.). Min tanke var att lägga dräneringsrör i singelbädden och leda ut vattnet, under sulan, till befintlig dränering. Jag kan göra detta eftersom jag även skall dränera om nu och vet på så vis att jag hamnar rätt.

Nu till problemet. När jag kollat runt med leverantörer av dräneringssystem varnade en mig (Isodrän) från att dränera under sulan p.g.a. risken för sättningar eftersom vi har lera. Med andra ord kan jag i så fall inte heller dränera under källargolv.

Tipset från Isodrän var att jag skulle lägga isodrän utvänding i nivå med sulan och dräneringsrör på samma nivå d.v.s. ej under sulan. Invändigt skulle jag lägga 20-30mm makadambädd och sen isolera upp med Isodrän. Han påstod att då skulle fukten inifrån transporteras ut genom sulan (förutsatt att jag inte använder mig av tätmembram på sulan).

Så mina frågor är:

Hur stor är risken för sättning? Utvändigt kan jag väl lösa det genom att låta befintligt dräneringrör ligga kvar i nivå med sulan och lägga ytterligare ett rör djupare längre ut (minst 1:2 i lutning). Eller räcker det med ett rör (1:2)?
Men hur dränerar jag ur invändigt? Litar inte riktigt på Isodräns metod då problemet inte bara kommer bli fukt inifrån utan vatten. Har idag en pump står och går dygnet runt för att pumpa ut allt vatten som fyller min grop (både utifrån samt från mark). Kan jag dränera ut under sulan om jag lyckas få utvändig rör djupare?

Tacksam för alla tips. Brukar kunna finnas en del kluriga personer i detta forum.

Mvh
Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.