Hej! Huset byggt 1934 och det är natursten ingjutna i källarens yttervägg vilket gör att det då blir en allt annat än jämn yta att jobba med. Hur går man tillväga med en dränering just en sådan vägg? Jag har jättesvårt att hitta information om just det varför jag är tacksam för input här. Ojämn naturstensvägg från 1934 som blottats i en grävd källargrund för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn yta av natursten ingjuten i källarvägg från 1934 med synlig jord och oregelbunden struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har du vatten stående på källargolv efter regn? Är det bara moderat fuktvandring av markfukt så kanske dräneringen är inte det första du ska göra? hur stor är dit fuktproblem?
 
Dräneringen är väl inget problem men du kanske menar även med platonmatta eller isolering typ isodrän?

Märk väl att man bör vara försiktig att ändra förutsättningarna för grundläggningen av ett så pass gammalt hus.
 
Fukt- och saltskador på vitmålad vägg i tvättstuga med färg som flagar och mörk mögelbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i tvättstuga med synliga salter och skadad färg bredvid trähylla, tecken på fuktvandring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador och saltavsättningar vid trähyllor i en matkällare med ouppvärmda betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G gaia skrev:
har du vatten stående på källargolv efter regn? Är det bara moderat fuktvandring av markfukt så kanske dräneringen är inte det första du ska göra? hur stor är dit fuktproblem?
Har aldrig haft vatten som kommit in genom golv/väggar. Hur det än har regnat. Tacksam sandmark som ändå gör sitt jobb hyfsat. Men trots det så har jag fuktvandring och u tvättstugan som målades för 2 år sedan är det salter som släpper från väggen samt färgen lossnar. Se bilder, dom andra bilderna är från matkällare som är ouppvärmd och har stått stängd under många år, kanske en förklaring i sig varför det ser ut som det gör. Allt man har där inne möglar, tanken är att riva väggen dit och få värme och cirkulation i utrymmet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Dräneringen är väl inget problem men du kanske menar även med platonmatta eller isolering typ isodrän?

Märk väl att man bör vara försiktig att ändra förutsättningarna för grundläggningen av ett så pass gammalt hus.
Jo med grundläggningen är jag medveten, finns ju ingen armering i väggarna. Menar just så, hur man gör med isolering med typ isodrän eller annat på väggar som då är totalt ojämna.
 
Isodrän/pordrän finns i olika styrkeklasser/styvhet.
De mjukare formar sig mot väggen av marktrycket.
I stora gropar kan man hälla i lösa isodränkulor. Finns på påse.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
bara att gräva stenväggen fri är en risk, tycket jag. .
Om färgen lossnar så är det kanske fel färg som du målat med? Dock tycker jag att färgbortfallet är inte så hemsk och skulle satsa i första hand på vädring och uppvärmning och observera resultatet under några månader.

Du kan också ställa in en avfuktare nu under sommaren då luften är fuktigare och kan kondensera på kalla ytor om du vädrar. Då skall man inte vädra om man avfuktar. Om det blir bättre så kanske
lägger du ner dräneringstankar?

Bodde i hus från 38 med betongkällare. Väggsidan under mark var penslad med kallasfalt när den byggdes. Där asfalten var skadad ( av grävandet och annat) hade jag punktvis markfuktgenomslag på insidan. Det grävdes på dom enstaka ställen och penslades med kallasfalt igen och problem med gula fläckar och saltutfällningar försvann :). Klart mindre jobb och lägre kostnad än 100% dränering.

Kanske skulle det hjälpa att bara reparera/fylla i fogarna mellan stenarna där det finns störst genomsläpp i ditt fall?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.