Vi ska dränera vårt hus som är byggt 1909 och har stengrund på huset och betongstomme på garaget. Garaget ska vi dränera på vanligt vis med isodrän och dräneringsrör osv men frågan är hur vi ska göra med bostadshusdelens grund. Vi har inte upplevt något jätteproblem med fukt i källaren men vi har inte värmt upp det ännu. Planen är att ha ha varmt , inreda men inte sova i källaren. Stengrunden är på de flesta ställena 70-80cm brett. inredandet av källaren kommer ske senare men vi vill göra detta då vi ska göra snyggt i trädgården och vill inte förstöra allt sedan.

Frågan jag ställer mig nu är hur man dränerar /isolerar på bästa sätt med tanke på att grunden består av stora stenar och inte är platt. Alternativen som jag ser det är enligt nedan.

1. Gräva upp och täta igen alla sprickor mellan stenarna. lägga dräneringsrör längst ner. Sedan lägga tillbaks samma jord. (alltså skippa i isoleringen)

2. Gräva upp och slamma stenar tills att det är platt. SEdan sätta dit isodrän. och stänga igen.

Har ni tips på vad vi ska tänka på? Vad ska man ha för material för att slamma till en bra jämn yta? Vad skulle man ha för bruk för att täta till hålen?

Tack
 
  • Husgrund med stora stenar framför blåmålad betongvägg och slingrande växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.