hahalj
Vi är eventuellt spekulanter på ett hus med torpargrund från 1964. Huset står på en svagt sluttande tomt och har källare under ca 1/3 av huset i den nedre ändan av tomtens lutning. Mäklaren säger att huset måste dräneras då det varit ett mindre fuktgenomslag i källaren. Mäklaren säger att det är ståhöjd (!!??) under grunden. Inget har gjorts med grunden efter byggåret 1964.

Jag har aldrig haft ett hus med torpargrund innan och kan inte mycket om vad man bör tänka på. Vad jag förstått så finns det olika typer av torpargrunder? Hur byggde man sådana på 1960-talet? Det jag hittar på nätet är att det ibland är uteluftsventilerade krypgrunder som felaktigt kallas torpargrund.

Hur kontrollerar jag på plats vilken typ av grund det egentligen är och vad kan man förvänta sig för problem efter nästan 50 år? Kan man förvänta sig mögelangrepp kanske? Räcker dränering som åtgärd, eller bör man installera avfuktare/ventilationssystem för att säkra grunden? Vad kan man räkna med för kostnader för att installera sådana system?

Hoppas ni experter här kan bringa lite ljus över mina funderingar... :)
 
Torpargrund och krypgrund är i stort sett samma sak, den stora skillnaden är att ofta är det inte finns plats att krypa i en torpargrund, den är helt säker uteluftventilerad.

Det första du bör göra är att göra en besiktning i grunden.

Det kan ju vara totalt upprötet eller hur fint som helst innan man sett det :)

En avfuktare är en lösning men den bör undvikas om man klara sig utan. Dränera, gräv ut, tvättad makadam plasta.
 
Redigerat:
hahalj
Brukar det finnas inspektionsluckor eller -dörrar in i krypgrunden? Räcker det med att ta med en rejäl ficklampa på husvisningen för en visuell inspektion eller måste man krypa in och ta prover på syllar och balkar?
 
Det brukar finnas en lucka man kan komma ner till grunden. Men det är inte alltid och ofta kan den vara dold under parketten eller mattan. Min va ordentligt igenspikad under helteckningsmattan vid ena ytterdörren, under spisen har jag förstått är ett annat hett kort.

Fråga nuvarande ägare om dom vet, du skall definitivt inspektera grunden innan du köper huset, man vet aldrig vad som kan finnas därunder.

Att ta med en ficklampa och inspektera själv vid visning är en bra början om det finns tillgång till den.

Jag skulle nog rekomendera att ta dit en besiktningsman och kolla på den med dig om du inte själv har väldigt bra koll.
OBS va med vid besiktning för i ett hus som är så gammalt kommer det förmodligen va fullt med anmärkningar i protokollet men är du med kan han tala om hur farligt det faktiskt är, mycket är ofta struntsaker.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
hahalj
Ok, tack för svar. Naturligtvis kommer jag ta dit en besiktningman, men det kommer väl knappast låta sig göras innan budgivningen drar igång. Man får väl lösa det med förbehåll i kontraktet, om det vid besiktning efter kontraktsskrivning upptäcks brister som kostar mer än X kr att åtgärda så har man rätt att häva köpet eller sänka priset motsvarande summa.

Tänkte mest på att om man redan vid visningen själv kan se att detta kommer innebära mycket arbete eller stora kostnader så man vet det när man går in i budgivningen.
 
hahalj
Har nu fått besiktningsprotokollet på huset. De har mätt upp 88% RF i krypgrunden och besiktningsmannen rekommenderar installation av krypgrundsavfuktare av sorbtionstyp samt omdränering utvändigt med fuktsäkring av grunden m.h.a. t.ex. Isodrän eller annat.

Vad kan man räkna med för kostnader för ett sådant arbete? Dräneringsjobbet har jag hört mellan 2-3000 per löpmeter, är det rimligt inkl. Isodrän?

Vad kan en installation av avfuktare kosta inkl material och alla inre arbeten med inplastning, rördragning genom grund och allt vad det kan vara? Krypgrunden är på ca 100 kvm och ståhöjd.
 
Dom större saneringsfirmorna brukra rekomendera Corroventas avfuktare med spirorör. Med din storlek på grunden så blir det troligtvis en CTR 300TT2 som dom kommer att rekomendera. Spirorörens längd beror på hur mycket din grund är uppdelad. Om det är helt öppet så är det bara att dra den rakt fram genom grunden. Har du en massa avgränsningar (rum) i grunden så blir det mer rör. Vet inte hur mycket du vill göra själv men det blir billigare om du lägger plast och tätar ventilationsgluggarna själv. Bara avfuktare, spirorör och montering brukar gå på 35 - 40.000kr efter ROT.
 
hahalj
Har läst på mer om avfuktningssystem och det verkar ju inte alltför komplicerat. Är inte rädd för att göra jobbet själv, saknar behörighet för el så framdragning av det får man väl betala jobbet för. Men resten är ju inga konstigheter vad jag kan förstå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.