Överväger att eventuellt dränera huset till sommaren och vänder mig i vanlig ordning till mitt favoritforum för att få allehanda tips & råd.
Det handlar om ett hus från -37 med källare. Huset ligger som i en svagt lutande backe.
Baksidan av källaren täcks till ca 80% av mark medans framsidan bara täcks till ca 20%.

I främre delen av källaren ligger garage, matkällare och torkrum (och dessa ligger som sagt runt 30-70cm under marknivån. Att dränera främre halvan av huset känns därför inte nödvändigt.
Är det möjligt att bara dränera halva? Är det ngt särskilt man bör tänka på avseende detta?

I bakre halvan finns ett mindre rum (som, ja, det blir vad jag gör det till), ett större rum som är tänkt att bli relaxavd/badrum och till sist ett pannrum. Den här bakre halvan har jag som sagt lite planer för och skulle därför dels vilja isolera med isodrän eller ngt motsvarande... Har läst lite tidigare trådar samt kikat på andra hemsidor så det skall nog lösa sig.

Utan det är ju mest om och hur man kan lösa det med att isolera och dränera halva huset som jag har mina funderingar.

Dessutom är jag lite nyfiken på hur jag enklast leder bort dagvattnet. I beskrivningen av huset när jag köpte det så stod det att "det enligt kommunen sprider dagvattnet bra". Har snackat med grannen som bor i ett liknande hus med samma förutsättningar, han hade efter mkt tjat fått ansluta sig till kommunens dagvatten (är väl 5-10 år sedan) och i denna vevan hade väl den gamla tanten som bodde i vårt hus då frågat också men fick till svar "nä det sprider sig bra hos dig".. Så jag misstänker att det bara är ett rör rätt ner i marken från hänrännorna!? Eller är det troligare att det faktiskt finns en stenkista någonstans? Om detta inte finns så vill jag gärna leda bort vattnet från huset. Är en stenkista det enda rätta förutom att ansluta kommunalt eller kan jag bara se till att det leds bort ca 10m från huset?
 
Kommunerna brukar inte vilja att man ansluter till deras dagvatten, så stenkista är nog det som gäller. Vi fick stenkista "på köpet" utmed det vanliga avloppsröret, iom att det är lagt i en ränna med sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.