Vi har problem med att vår tomt är lägsta punkten och efter vintern dröjer det flera veckor innan jorden börjar torka, det är riktigt blött.
Vi har då planerat att dränera gräsmattan. Vi tänkte leda vattnet till två olika pumpgropar som vi ska gräva ner för att hjälpa forsla bort vatten från tomten.

Det jag undrar är vad det är för rör jag ska köpa till dräneringen utav gräsmattan.
Ahlsell har en avdelning som heter dränering där det finns lite olika typer utav markrör bla byggdräneringsrör, jordbruksdränering och vägdränering. Är de något utav det som jag ska ha? Antar att röret ska ha massa små hål för att släppa in vattnet men mer än det vet jag inte om röret. Vet att den ska ligga i ett schakt med duk och singel typ.
Jag bifogar en bild på hur jag tänkt göra med tomten.
 
  • Skiss av en plan för dränering med två pumpgropar och dräneringsrör markerade mot en enfärgad grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart dubbelsidigt byggdräneringsrör med slät insida och skarvmuff.
  • Svart enkelväggigt korregerat jordbruksdräneringsrör i PEH-material som är rullat till en spole.
  • Svart dubbelväggigt toppslitsat dräneringsrör från Pipelife, 6 meter långt med dimensioner 110x100 mm.
Hej.

Du ska ha det som heter jordbruksdränering. Det är inte så att du kan koppla på dig på utloppet till husets dränering/dagvatten? Det låter betydligt enklare och billigare än att ha pumpbrunnar.

Angående duk så skulle jag skippa det. Man lägger inte duk när man dränerar åkermark. Runt dräneringen kan du lägga singel men i en gräsmatta tror jag dräneringsgrus är lämpligare.

Du behöver ha ner dräneringen ca 0,5 meter för att den ska suga vattnet ur marken.

Det bästa är att be någon kunnig komma ut till dig och titta på plats. Då får du reda på hur tätt du bör lägga slangarna och även vilket sätt som är bäst att få bort vattnet från tomten.

Mvh
 
Staffans2000
Den absolut bästa lösningen är att snitta upp vanliga fyrtums markavloppsrör. Använd en vinkelslip med slipskiva. Snitta tvärs röret och lämna den nedra tredjedelen intakt. På så vis finns det inga hål i botten, och vatten som sipprat in i röret kan därför inte läcka ut någon annanstans. Dessutom är det mycket mindre risk att dräneringen täpps igen. Med fördel färlängs rörets början med en avslutning ovan jord för spolmöjlighet. Använd tillräckligt grov macadam som inte trillar ner i skårorna.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.