Hej, jag skulle plana ut min gräsmatta och upptäckte att jag behöver dränera den också. Ytan jag skall dränera är ca 12 x 9 meter så då kommer frågan, gräva ca 60 med ett fall sedan duk och makadam rör makadam med duken över makadam även på ovansidan och sedan några centimeter med jord eller skall duken inte gå över på ovansidan utan jord direkt på makadam? Sedan såg jag att det finns färdig dräneringsslang med filt, är det makadam, slang, makadam och jord som gäller då? Och sista frågan, det sipprar lite vatten på ett par ställen där slangen kommer att ligga samt det är ju en ganska liten yta, vilken tjocklek rekommenderas? Förlåt många frågor.
 
Hur upptäckte du att du har ett behov av att dränera?
 
På två ställen sipprar det upp vatten plus att jag killgissar lite att plan gräsmatta behöver dräneras lite
 
Nu har det regnat och jag blev helt övertygad om att jag behöver dränering :) Vattenflöde genom lerig grävd fåra, verktyg och blå kärra i bakgrunden, grönt gräs, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser blött ut förstås, men inte ovanligt i lerjord så här års. Grundvattnet står högt.

Hur ser topografin ut, har du någonstans att ta vägen med vattnet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jepp finns en dagvattenbrunn, här kommer ett kort från balkongen, höjdskillnad är 90 centimeter, dvs från lägsta punkten nedanför balkongen till där Boden står skiljer det nästan en meter. Trädgård med gräs, trädgårdsland, grönt skjul, växter och trallat trädäck. Molnigt väder; uteplats eller bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Föreslår vanliga dränrör (slang är lite svårt att få till korrekt fall med ibland). Dika ur, lägg ner, makadam, filterduk och återfyll sedan.

Filtad dränslang (kokosdränering) används oftast i åkermark och liknande. Bättre och billigare med några dränrör och lite fiberduk.

Länk i ämnet; Arbetsinstruktion Källare (isodran.se)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.