Jag har försökt hitta gamla ämnen om det här men gått bet.

Vi ska dränera en gräsmatta. På tre sidor om mattan sluttar det nedåt, in mot mattan. På fjärde sidan finns ett dike som ligger ca. 30-40 cm under gräsmattenivå. Själva gräsmattan har liten liten lutning mot diket.
Ytan som behöver dräneras är ca. 20x20 meter.

Jag har tänkt att vi bara ska gräva ner några dräneringsslangar, som sedan mynnar ut i diket. Jag undrar hur tätt man som regel lägger slangarna. Hur gör man underarbetet, räcker det med lite sand, eller ska det vara grus?
Och sedan - vilken sorts duk täcker man slangen med innan man välter tillbaka grästuvorna ovanpå?

Och - hur snabbt ser man om dräneringen är effektiv? Gör man det redan vid första skyfallet, eller tar det tid innan gräsmattan har slutat vara ett träsk?

Tack. // Stefan
 
  • Älska
MarcusOlsson
  • Laddar…
Jag skulle börja med att göra ett liggande U runt gräsmattan så att du bryter inströmningen av vatten till gräsmattan.

Gräv ur till lagommivå. Lägg en geoduk i diket med mitten av duken mitt i diket. Lägg nu slangen ovanpå duken. Fyll med grus 8-16 upp till ca 10 cm under gräsmattan. Vik in duken ovanpå gruset och skär ev till den så att den blir lagom. Det ska vara ett lager duk även i toppen. Lägg på jord och gräsmatta igen
 
Jamen, det är ju genialt (verkligen). :)
Det där med U:t hade jag aldrig tänkt på själv.

Tack!
 
Det är värt att börja så.

Dels slipper du gräva upp hela gräsmattan, dels så slipper du att få den för torr vilket ju är en risk om man dränerar för kraftigt. Visst kan man vattna osv men det är ju trevligare om man slipper
 
Vi har dränerat vår gräsmatta i samband med omdräneringen av huset i höstas. För oss handlade det också om att bryta inflödet till huset.

Vi tog en lång smal spade (sk slungspade vill jag minns att den heter) och grävde för hand med lite lagom fall, ungefär spadens djup, lite dräneringsgrus i botten, på med dräneringsslang och fyllde sedan med dräneringsgrus ända upp! Vi lade alltså inte på jord och gräs överst. Vi räknar med att gräsmattan så småningom kommer att valla över decimetern med grus, i annat fall får vi acceptera det då det viktigaste för oss ändå är att vattnet inte följer gräsmattan in till huset. Vi anslöt dräneringsledningen till husets dagvattensystem

Redan vid första regnet märktes skillnad.
 
Vi kommer också gräva för hand. Jag har redan nu gjort en "provgrävning". Biluppfarten var en liten sjö, och innan jag fyllde upp med grus ville jag få bort vattnet, så jag grävde en kanal ner mot diket. Förmodligen kommer jag använda det igen och dra en dränering även tvärsunder uppfarten också. Lite svårt att förklara, så här kommer en bild: http://hem.bredband.net/b254344/House3.JPG

Låt er inte luras av att gräsmattan där jag står och fotar ser fin ut. Jag skulle ut och vända på den med bilen... bilen fastnade, behövde traktorhjälp att få upp den. :p

U:et kommer ligga med början till vänster och upp runt trädet till höger och ned utanför bild till höger.
Dräneringen tvärsunder uppfarten blir lite till vänster om mitten på den delen man ser på bilden, och sedan rakt mot fotografen (man får bäst fall så).

Sedan, som möjlig komplettering, kanske ett rör rakt ner från trädet på höger sida till diket. (Diket går vinkelrät mot uppfarten någon meter bakom fotografen).
 
  • Gilla
Tobias Grundell
  • Laddar…
Gå helst under vägen med ett rör och inte dränsläng. På så sätt undviker du att det området blir fuktigt av vattnet som rinner i slangen
 
Glöm inte spolbrunnar.
Om du lägger som ett u så kan du ju ha en vid högsta punkten där du kan spola ut i bägge tarmarna ifrån.

Verkar bli en lång sträcka så då kan det vara bra att ha en var 20m.



Kan alla sluta handgräva, endel försöker livnära sig på schakt... :D
 
  • Gilla
Vaguba
  • Laddar…
Spolbrunn...?

Har nu köpt 50 meter slang, duk och 2 ton grus.
Diket är grävt (för hand :) ), ca 40-50 meter, grävde förbi hela det sanka partiet och en bit till.
Som jag förstått det:
- duk
- slang
- grus
- vik runt duk
- jord
- gräs

Finns det någon vinst i att ha grus under första duklagret? Eller mellan första duklagret och slangen?

Hur kollar man bäst fallet? Min första tanke är att ha en lång rak stör och fästa ett vattenpass på.
Men det kanske räcker att se att vattnet i diket rinner ut, och gå på känn litegrann?

// Stefan (med nytt anv.id)
 
har precis gjort som du och inväntar med att lägga dit allt. Väntar och ser när det regnar föratt se att allt vatten rinner och inte står still. Sen får man rätta tilll osv.
 
Du kan "höfta" lite. Kravet är ju inte att det blir helt torrt nere i dräneringen utan det räcker ju med att vattennivån hamnar lagom långt under gräsmattan. två pinnar, ett snöre och ett vattenpass är ett tips
 
Så där, då var det på det stora hela klart. Har grävt klart, lagt i slang, duk grus, vikt duk och lagt på jord. Har även börjat lägga tillbaka gräset, börjar uppifrån.
Sett nerifrån
Sett uppifrån

Sedan har jag en fråga:
Det här.
Bilden är tagen nerifrån. Ca. en meter från toppen av den vänstra förgreningen är det alltid en vattenpöl. När jag grävde så här så försvann vattnet. Så jag lade ner en slang på samma sätt som i vanliga diket. Problemet är bara att så fort jag grävt igen så kom pölen tillbaka, det tog bara ett par minuter.
- Jag såg inga rör (men jag grävde rätt grunt).
- Inget märkbart tillflöde när det var urgrävt.
- Pölen är ca. 1 meter i diameter.
- Vattnet är stillastående, dvs när pölen är "full" så svämmar det inte över.
- Gräsmattan och grusgången är torr runtikring.

Läcka? Borde det i såna fall inte ha varit ett något sånär synbart tillflöde när jag grävt ur?
 
Dräneringen har funkat finfint. Gräsmattan är inte längre svampig. Den blir inte heller ett träsk vid regn, utan det rinner bort som det ska.
Gräset är grönt, och det syns inte ens att mattan varit uppgrävd, det växte ihop riktigt bra.
 
  • Gilla
Vaguba
  • Laddar…
Hej!

Vi har en liknande situation som beskrivs ovan, med en vattensjuk gräsmatta som behöver dräneras. Från början hade vi tänkt göra en traditionell dränering med dike, grus, dränrör och genomsläpplig duk, men nu har en hantverkare rekommenderat oss att använda kokoslindade rör istället. Kokosväven fungerar då som filter och man slipper då lägga grus runt röret. Duken slipper man också. Det verkar helt klart vara en billigare och enklare lösning. Men är den samtidigt sämre eller finns det några tydliga nackdelar med den?

Jag tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter kring detta!:)
 
Inga erfarenheter, men synpunkter/gissningar:
Mot:
- På traditionellt vis får du ett större "dike", mitt är väl sammanlagt ca. 50-60 cm i diameter. Borde leda till bättre avrinning.
- Med grus får du ett större filter, risken att det kladdar igen borde minska.

För
- Enklare. Både grävmässigt och släpmässigt (släpa på grus och lera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.