Hej,
Hade gammal tråd om att det kom in vatten i källaren, kan säga att det gör det fortfarande
det brukade endast komma in på våren när smältvattnet kom, nu räcker det med att det kommer en skur. Behövs det en heldränering..??
Fakta:
Hus byggt år 1901
Halv källare endast vattenintrång i källaren, tort i krypgrunden.
kommer in vatten efter regn och torkar sedan (rinner ner i avlopp.)
Kallkällare ingen inredning, endast pannrum och tvättmaskin.
Börjar bli små slukhål intill husgrunden.
Vilka sorts av dränering?

Med vänlig hälsning
Fredrik
 
S
Om det rinner in vatten i källaren känns det ju som du har sprickor det rinner in genom eller?
 
Känns som ditt problem består av ytvattnet och inte stigande grundvatten. Vart kommer vattnet in? Har du en fungerande dränering så måste man inte byta den, kan räcka med att laga skador i grundmuren och köra på ett nytt lager med asfalt alt annan fuktsäkring.

Men om grävaren skall dit hade jag passat på att byta dräneringen också.
 
några bilder.. Först utanför o sen nere i källaren..
utanför.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i källaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
alltså detta är vägen i källaren som jag fota utifrån, rinner in längst ner mot plattan..
 
Utan att vara proffs säger jag som följande. Dränera om och fyktskydda om källarvägggen. Att dy får in vatten längst ned så snabbt vid regn får mig nästan att tro atttakavvattningen är kopplad på dräneringen alt att du har en klipphäll som lutar mot huset. Men de enda som är är att gräva upp för att få svar.
 
Har nu grävt en bit o förstår vad problemet är, de har gjort en kälare av "liknande" lekasten som bara är fogat. Sen fyllt upp med sand o stora stenblock, nu är det bara sant ca 1m ner sen är det bara en massa håligheter i mellan stenarna som vattnet rinner ner o lägger sig mot väggen.. Ingen dränering... <
slukhål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inget kul o trampa igenom o få 500kg stenbumlingar över benet ;-)
Stenarna ligger alltså motfasaden under jord,,
 
så stenbumlingarna har ingen bärande funktion, utan huset står på betonghålstenen? Det verkar ju bra. Då är det bara en fråga om hur mkt jobb du vill lägga på dränering.

///Abbe
 
Så det är så det ser ut. De e bra då du inte får massa fukt som står mot källarväggen, problemet är dock att du inte har någon fungerande dränering så vattnet blir stående i höjd med källargolvet. Så återigen så har du bara ett alternativ, gräv upp och dränera samt fuktskydda väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.