Vi har ett gammalt förråd som sjunkit ner med tiden och numera har satt sig fint i gräsmattan. Den korta frågan är vad som är vettigaste åtgärden?

Syfte? Jag gillar mitt gamla stolptimrade förråd/vedbod och vill rädda det som räddas kan. Tanken är att börja renovera fönstren (alla glas är urblåsta) och sedan fundera på att måla på fasaden om inte brädorna måste bytas isåfall. Då måste jag fundera på om brädorna ska bytas...

Förrådet står på stenar som kan anas till vänster på ena bilden.

Min spontana tanke är att gräva en gulligt litet dike på 3x3 dm och fylla igen med grus upp till precis under brädslutet.

Vad säger panelen, riv skiten? :)
 
  • Ett gammalt rött stolptimrat förråd som delvis sjunkit ner och står på stenar, med urblåsta fönster och sliten fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rött stolptimrat förråd med delvis urblåsta fönster och sjunkande grund, omgivet av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hej och välkommen! Det här låter som något för @heimlaga :)
 
Ett alternativ är att lyfta hela boden och gjuta nya fundament/stolpupplägg till den.

Panelen skulle jag kapa horisontellt och lägga offerbrädor som man gjorde förr, om den inte är helt slut vill säga.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
precis som du beskriver i första inlägget gjorde jag med mitt gamla uthus, gräset hade tagit över och plankorna låg under jord och även stolparna var rejält angripna av röta så dom byttes också så långt upp som det behövdes.

Har tyvärr inte mer bilder än på när det vart klart.
(hela huset målades sommaren efter) :)
 
  • Renoverat uthus med röda väggar och ny stenläggning bredvid grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lärospånet skrev:
Hej och välkommen! Det här låter som något för @heimlaga :)
Instämmer
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ett alternativ är att lyfta hela boden och gjuta nya fundament/stolpupplägg till den.

Panelen skulle jag kapa horisontellt och lägga offerbrädor som man gjorde förr, om den inte är helt slut vill säga.
Tack för tips! Lyfta hela boden känns ju lagom satsigt, men man kanske tar en cm i taget runtom?
Gillar tanken med offerbräda, då slipper man ju byta all panel...

J John Karlsson skrev:
precis som du beskriver i första inlägget gjorde jag med mitt gamla uthus, gräset hade tagit över och plankorna låg under jord och även stolparna var rejält angripna av röta så dom byttes också så långt upp som det behövdes.

Har tyvärr inte mer bilder än på när det vart klart.
(hela huset målades sommaren efter) :)
Snyggt! Detta får fungera som målbild :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.