Vi har fuktgenomslag i hörnen i källaren och tror att det beror på att tunnorna som står i hörnen rinner över. Hur dränerar man lättast bort regnvattnet? vilken typ av rör? har hört talas om nån slags platta med spår som man gräver ned, vad heter det? känns onödigt att dränera runt hela huset då problemen bara är i hörnen. Tacksam för svar!
 
Använd vanliga 110mm avloppsrör och led bort vattnet till närmaste dagvattenledning. Sätt en avskiljare för löv på röret för att undvika problem. Jag rekommenderar starkt den modellen som inte behöver tömmas (den som har et snett galler där löven halkar av men vattnet rinner igenom).

Finns det ingen dagvattenledning så kan man bygga en stenkista (ett stort hål som man fyller med stora stenar så att det blir ett magasin där vattnet kan samlas innan det rinner ned i marken). Beror lite på marken hur det fungerar (sand = bra, kompakt lera = mer tveksamt).
 
Intressant frågeställning, jag har liknande problem.

Fem stuprör, tunnor som alltid är fulla, vatten som svämmar över intill huset.

Temporärt har jag löst problemet med tunnorna genom att i långt ner på tunnorn ansluta en vanlig trädgårdsslang som jag leder bort från huset. Ett enkelt sätt att automatiskt tömma tunnan. Nackdelen är att det inte är så snyggt med slangar på gräsmattan och ibland sätts dessa igen av skräp.

Har pratat med kommunen om dagvattnet men det vill man förstås inte ta emot i avloppet i detta område - mitt problem alltså.

Att gräva djupa hål i backen och fylla med sten etc funkar ju inte i ett tättbebyggt villaområde. Jag funderar på om man jag gräva ner dräneringsrör utmed tomgränsen och leda vattnet till dessa?

 
MathiasS skrev:
Att gräva djupa hål i backen och fylla med sten etc funkar ju inte i ett tättbebyggt villaområde. Jag funderar på om man jag gräva ner dräneringsrör utmed tomgränsen och leda vattnet till dessa?
Men vattnet måste ju ändå ta vägen någonstans till sist, kan man leda ut det till ett befintligt dike så kan det ju fungera.. Regnvatten från tak kan ge mycket stora mängder vatten under kort tid.
 
Problemet är att det ofta är ont om diken i tätbebyggda villaområden.....
 
perf skrev:
Finns det ingen dagvattenledning så kan man bygga en stenkista (ett stort hål som man fyller med stora stenar så att det blir ett magasin där vattnet kan samlas innan det rinner ned i marken). Beror lite på marken hur det fungerar (sand = bra, kompakt lera = mer tveksamt).
Observer STORT hål. En liten stenkista fungerar inte bättre än tunnan.

Som sagt - bäst att leda biort helt (till dike eller dagvatten).
 
ledighetskommiten skrev:
Observer STORT hål. En liten stenkista fungerar inte bättre än tunnan.
Givetvis. En stenkista kräver grävmaskin och mycket sten, och ju tätare mark man har desto större hål behövs. Stenkistan får nog anses som en sista utväg om man inte kan ordna avrinning på något annat sätt.
 
Var inte meningen att negga ditt svar. Ville bara förtydliga då jag haft en bekant som tänkte göra en stenkista med hjälp av en spade och en liten stenhög. Den hade (över-)fyllts efter mindre än 2 minuter strilande sommarregn...
 
perf skrev:
Givetvis. En stenkista kräver grävmaskin och mycket sten, och ju tätare mark man har desto större hål behövs. Stenkistan får nog anses som en sista utväg om man inte kan ordna avrinning på något annat sätt.
Varför sista utväg?

Stenkista är väl att betrakta som ett av de vanligare sätten att ta hand om sitt vatten i nybyggda villaområden. En del komuner har väl t.o.m. detta som ett krav om jag inte är helt fel ute.
 
det finns täta grunder och så finns det otäta grunder.

om det bara läcker i hörnen är den grunden tillhörande kategori 2

det blir ju varken mer vatten eller mindre vatten av att det står en tunna under stuprören.

betalar du va-avgift är det väl klart att kommunen ska ta hand om spillvattnet

 
Nybyggare skrev:
Varför sista utväg?

Stenkista är väl att betrakta som ett av de vanligare sätten att ta hand om sitt vatten i nybyggda villaområden. En del komuner har väl t.o.m. detta som ett krav om jag inte är helt fel ute.
Det här beror givetvis på hur marken ser ut, men har man kompakt lera löser inte stenkistan problemet med dagvatten. Här är en länk som förklarar lite mer: http://www.kvalitetsansvariga.se/villa/fukt3.htm

Om marken släpper igenom bra med vatten har man givetvis inte dessa problem, men då behöver man förmodligen inte heller någon stenkista, utan kan ha stuprör som mynnar ovan mark.
 
norrlandshus_sthlm skrev:
betalar du va-avgift är det väl klart att kommunen ska ta hand om spillvattnet
jodå Spill vatten tar dom.. Men inte Regn vatten, detta pga om alla gör det så blir det översvämmat på dv vägar/tomter o dyrligt.. Tvivlar på att någon kommun till låter detta..

fast praktisk är det ju.. Själv har jag en gammal borrad Vatten brunn som jag har tänkt leda ner vattnet i.. hoppas det räcker.. tar vatten där i från i dag o vattnar med.. inte i år dock (har ju inte behövs ännu ;) )
 
Jag har en fråga,kan man skicka dräneringsvattnet till
 
En fråga,kan man skicka dräneringsvattnet till trekammarbrunn?












 
Vad anväder du 3 kammarbrunnen till i dag? används den inte.. Så ja då borde du kunna använda den tycker jag i allafall.. bara den räcker till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.