Hejsan först vill jag tacka för allt kunnande på forumet och nu till frågan. Jag har köpt ett suterränghus från 1961 där det är fukt i botten/källarvåning. Fukten/ skadorna är i nederkant från berget på huset och där det är skadat ligger det uppreglat golv med plastmatta. och golven är antagligen bara att riva ut och lägga nytt. det finns en del fuktgenomslag på väggar under jord. Det luktar inte speciellt mycket fukt mögel källare osv eller rättare så känns det väldigt torrt i källaren. I golven med plastmatta är den relativa fuktigheten 86,88,88% och i övriga källaren ok värden. Huset är omdränerat 1985. Dagvattenledningen är igensatt och ingen vet hur länge det har varit stopp i denna, för det har bott äldre människor i huset som inte har kunnat sköta om huset.

Så ska man riva upp golven och fixa dagvattenledningen så att regnvattnet har möjlighet att försvinna från huset och ställa in avfukare och se ifall man behöver dränera om eller ska man dränera ompå en gång?

Med vänliga häsningar David.
 
  • Gilla
Alm9999
  • Laddar…
Jag tror du skall fixa så att dagvattenledningen fungerar igen. Troligtvis kan du köra ner en renslina och få fart på den. Jag menar: eftersom huset är omdränerat 85 så ligger det antagligen dräneringsslang eller DSA-rör i botten och dom skall inte vara nått problem att rensa ur. Troligvis finns det ett rensrör nånstans oxo. Den kan ligga under markytan.
Men spola inte ner massa vatten i dräneringen i onödan.

Sedan, vänta o se om det rättar till sig.

Läs mitt inlägg i : http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1026334238
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.