Jag har köpt ett hus byggt -70. En tegel villa i ett plan med källare. Inte dränerat sedan det byggdes. I källaren finns vanliga källarutrymmen, badrum, bastu, ett sovrum och gillestuga med trä på väggar och tak. Det finns inga färgsläpp på väggarna och tvätten torkar på nolltid i källaren utan att få någon källarlukt. I besiktningsprotokollet står det att det är förhöjda fuktvärden i träväggen i gillestugan.

Jag avser använda gillestugan som tv-rum och det befintliga sovrummet i källaren som sovrum eller liknande. Jag planerar att riva ut all trä från gillestugan och installera ett ftx-system i hela huset inklusive källaren. Det kommer att installeras tilluft i sovrummet och gillestugan. Alla avloppsrör i källaren ska "relinas" och all växtlighet tas bort 50 cm runt huset.

Jag står i valet och kvalet om jag ska dränera eller inte. Å ena sidan kan det ju vara bra att det är gjort, om inte om jag säljer huset i närtid. Å andra sidan är det väldigt mycket pengar då jag inte kan göra detta själv utan måste ta det på entreprenad. Stensättningen på uppfarten och runt vissa delar av huset måste tex också läggas om då. Jag planerar att bygga en större terrass runt två av husets sidor och måste bestämma mig snarast om jag ska dränera eller inte.

Jag har frågat olika "småexperter" och "förståsigpåare" och får motstridiga råd. Alla markentreprenadföretag säger såklart att jag måste dränera pronto bara för att dräneringen är gammal, de vill ju sälja sina tjänster. Så snälla hjälp mig lite här!

MVH en ensam villaägare som måste fatta alla beslut själv...
 
Dränera innan du bygger uteplats! Om du skulle få fukt i källaren av någon anledning så vill du inte göra om uteplatsen 2 gånger
 
Jo jag tänkte först så, sen började jag att fråga mig om det är ekonomiskt försvarbart att lägga 150 000 bara för "utifall".

Är det ingen som har någon kunskap eller mer faktabaserat råd?
 
Det är väl ändå ytterst sällan det är fel på dräneringsledningen.
Ofta så byter folk fullt fungerande dräneringsledninger till ingen nytta, allra störst kapitalförstörning är det om man byter en tegeldränering.
Däremot så kan man behöva fukttäta ytterväggen, den gamla asfaltstrykningen har vittrat sönder.
Men jag vill hävda att det i de flesta fall räcker med att asfaltstrykningen på nytt, då har man återställt väggen till ursprungligt skick.
 
Hade det varit jag hade jag nog gjort om dräneringen, om det är från 70-talet.

Den bedömningen är ytterst amatörmässig magkännsla
 
GoC GoC skrev:
Det är väl ändå ytterst sällan det är fel på dräneringsledningen.
Ofta så byter folk fullt fungerande dräneringsledninger till ingen nytta, allra störst kapitalförstörning är det om man byter en tegeldränering.
Däremot så kan man behöva fukttäta ytterväggen, den gamla asfaltstrykningen har vittrat sönder.
Men jag vill hävda att det i de flesta fall räcker med att asfaltstrykningen på nytt, då har man återställt väggen till ursprungligt skick.
Att stryka på ny asfalt kräver väl att man gräver upp runt hela huset? Och då kan man ju lika gärna dränera. Jag dränerade min kåk förra året och jag kan säga att resterna som fanns av gamla tegelrör hade inte gjort någon nytta de senaste 40 åren.
 
Och om du vill förbättra genom att isolera utsidan av ytterväggen.
Gjorde det för 30 år sedan och inget jag ångrar utifrån att vilja kunna använda husets källare mera flexibelt, huset byggt -60.
I vårt fall även betongrör för takvattnet som var helt igensatta och tryckte ut vatten i skarvarna.
Men generellt råd är att börja med det grundläggande, som blir mycket mera komplicerat i praktiken omöjligt att åtgärda senare med nya stensättningar/terrass på två sidor, för att sedan gå vidare. Jag skulle inte gräva mig ned för enbart byte av dränering utan att även åtgärda och isolera ytterväggarna,

När det gäller fakta finns det flera "skolor" och åsikter, framför allt från tillverkare. Men söker du här i forumet på "isolera källare", pordrän, isodrän, platonmatta, etc, så kommer du att hitta mycket men inget som ger dig svart/vit "så här ska du göra med ditt hus.
 
Kanske inspektera den befintliga dräneringen med kamera om åtkomst finns via spolrör el dyl?
 
  • Gilla
Ere
  • Laddar…
En 50 år gammal dränering hade åtminstone jag bytt, dessutom om ny terrass skall byggas.
Gjorde om min egen dränering förra året, 40 år efter byggnation, enbart för att jag skulle bygga nytt uterum. Har aldrig haft bekymmer med fukt men döm om min förvåning när det visade sig att dräneringen var i högsta grad kass!
Om du bor på sandig mark kanske det inte behövs, detta under förutsättning att dagvattnet inte går in i dräneringen vilket var mycket vanligt tidigare. För övrigt en stor källa till problem.
 
När jag funderade och pratade med säljare av isodrän fick jag frågan om jag hade fuktproblem. Enligt honom grävdes det om väldigt många gånger i onödan för att man tror man har problem med dräneringen. Det vanligaste felet är takavvattningen vid fukt problem. Vilket å andra sidan oxå görs om normalt vid en dränering. Sedan förspråkade ju då han att man vid en dränering även passar på att isolera och på det viset få ett bättre hus.
Och detta va det jag tog fasta på. Inga fukt problem men kallt i källaren. När det senare fanns möjlighet att göra detta så blev det 20cm isodrän/porodrän liknande och ny takavvatning mm. Och skulle jag planerat in att bygga över med något hade jag garanterat lagt ut dessa pengar innan bygget.
Och har du funderingar på att kanske snart sälja är nog dräneringen nått som många köpare är glada för att det är gjort så jag tror att pengarna kommer tilbaka i den änden.
 
Hur gick det för dig @Villadiy? Sitter i exakt samma sits, väntar på lite offerter på vad det kan tänkas kosta.

Jag har problem med fuktgenomsläpp pga dåligt dagvatten så leder ut det på tomten nu men den blir vattensjuk, inte det mest dränerande materialet här tyvärr. Så för min del lär dagvatten göras om och då kan man ju likväl fixa dräneringen samtidigt, även om det är tråkiga pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.