Hej,
jag har tidigare varit inne på detta ämne då jag valde mellan olika tomter. En av tomterna är i princip vattenfylld, det slutade med att vi inte valde den tomten utan istället tomten bredvid. Den vattenfyllda granntomten innehåller en sänka i berget där vatten samlas. Nu har jag kommit i en position där jag förmodligen kan påverka hur granntomten ska dräneras, så frågan är vad som är bäst för mig. Nedan en skiss (nästan som från lantmäteriet :rolleyes:) som illustrerar hur det ser ut:

tomter.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nuvarande markägaren av den osålda granntomten tycker att man "bara fyller igen" den lilla sjön och sen är problemet ut världen, men det känns som att det måste till lite dränering här. Är det ok att dränera via min tomt (jag har ej rest huset än) isåfall på vilket sätt? Eller ska jag motsätta mig detta maximalt och försöka se till att dräneringen görs åt annat håll?

Edit: Vet ej varför det blev många bilder.. skumt, jag kan inte redigera bort dom heller

Mod Edit: Fixat, nu är det bara en bild :)
 
Redigerat:
Att dra ett rör över din tomt är väl inte hela världen. Samtidigt måste du ju fundera noggrant så att detta rör inte ställer till det för dig i framtiden. Servitut skall till och ev skall du ersättas för att du inte kan bygga ngt över röret.

Sen skall samma sak till för fastigheten dit vattnet transporteras...
 
Göran.W
Är inte tomten för dyr köp den för fyller han bara igen kommer du få mer vatten på din tomt och det får du troligen även om det dräneras.
Enklara att köpa om priset är överkommligt
 
Det är liksom på pendelavstånd till Stockholm så inte riktigt läge att köpa en "extratomt" sådär i förbifarten :-/
 
Göran.W
Upps nä det förstår jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.