Hej

Vi kollar lite på en tomt i ett bostadsområde bland befintliga hus. Hela området ligger i en lång sluttning. På en av tomterna som är till salu finns en mindre tjärn (med vass). Enligt mäklaren är det en lokal försänking i berget som gör att det samlas vatten och det är inga problem att dränera bort och fylla ut denna i samband med markberedningen, detta har han kollat med markägaren som jobbar med just markberedning.

I och med att hela området ligger i en sluttning så kan jag som lekman tycka att det låter rimligt, men vill gärna höra med er. Är det en riskfylld tomt tror ni? Är det något som kan dra iväg i pris?
 
Hej.

Om det nu är en försänkning i berg så lär du behöva spränga bort lite berg för att få bort det. Med tanke på att det är en tjärn med vass så verkar dessutom vattnet stå där permanent utan någon avrinning genom tex jord eller dyligt. Så jag rekomenderar en riktig markundersökning för detta kan dra iväg i pris.
 
bjolo360 skrev:
Enligt mäklaren...
Varför ger inledningen på den meningen mig olustkänslor? :x
 
Alfredo skrev:
Varför ger inledningen på den meningen mig olustkänslor? :x
För att de flesta skräckhistorierna här på BH börjar så? :)
 
Mecalac skrev:
Hej.

Om det nu är en försänkning i berg så lär du behöva spränga bort lite berg för att få bort det. Med tanke på att det är en tjärn med vass så verkar dessutom vattnet stå där permanent utan någon avrinning genom tex jord eller dyligt. Så jag rekomenderar en riktig markundersökning för detta kan dra iväg i pris.
en riktig markundersökning = geoteknisk undersökning??

Detta vill man ju göra innan man köper tomten, är det bara att hosta upp pengarna på chans eller?
 
Sen är frågan om man verkligen får dränera bort sjöar hur som helst eller om de är skyddade.
 
pinussen skrev:
Sen är frågan om man verkligen får dränera bort sjöar hur som helst eller om de är skyddade.
Ehhm, sjö? Det är snarare frågan om ett sankhål enligt TS. Det lär knappast vara skyddat, dessutom ligger det på en tomt inom detaljplanerat område. Tomterna lär nog inte vara så stora att de tillåter att både bebyggas och behålla en sankmark.

Det är bara att titta på detaljplanen för att få reda på vad som gäller :)
 
TS kallar det ju för liten sjö/tjärn :) EU har faktiskt ganska hårda bestämmelser för våtmarker eftersom det försvinner så många. Men som sagt, borde väl vara nämnt i detaljplan om det finns någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.