Fick tips i en annan tråd om att jag kanske inte borde behöva betala min självrisk då min skada är en sekundär skada som åtgärdats och betalats av försäkringsbolaget.

Det var en avloppsledning under en granne i radhuslängan som stått och läckt under huset. Det har gjort att det gått upp fukt i isoleing och bjälklag underifrån vilker gör att det luktar gammal sommarstuga i huset.

Nu är grunden åtgärdad. Jag som bedriver verksamhet i hemmet ska betala 20% i självrisk för evakueringskostnaderna för min verksamhet och utöver det så får jag även betala hemförsärkingens självrisk. Jag har fortfarande inte fått se offerten på kostnaderna så jag har ingen aning om vad det beräknas gå på. De lade på magasinering och packning av allt på nedervåningen på företagsförsäkringen fastän det är ungefär 1/3 av grejerna som är jobbgrejer övriga privata. De pratade om att de brukar sanera halva huset i taget och flytta runt grejerna om det inte är verksamhet i hemmet. Jag jobbar som dagbarnvårdare så det fungerar inte att ha dagbarnen lösa i den totala renoveringen. Fast samtidigt har jag egna barn också som det inte heller fungerar att ha i den miljön.

Kan det vara så att den försäkring som gått in och betalat saneringen av grunden egentligen är den som ska betala min självrisk också?

Sen är frågan hur mycket man törs bråka om det också. Det är en krypgrund med betongplattor på. Alltså en riskkonstruktion för just den här sortens skador.
 
Är det så att grannen ansetts vållande till skadan och dennes försäkringsbolag slutligt skall stå för kostnaden skall grannens försäkringsbolag inte bara ersätta ditt försäkringsbolag för dess kostnader utan även dej för din självrisk.
Tala med ditt försäkringsbolag som kan ge dej råd.
 
Det här felet uppstod nog när de monterade husen. Så frågan är om grannen kan anses som vållande. Eftersom det är samma försäkringsbolag för alla 3 skador så är det ju fördelaktigare för dem att jag betalar 2 självrisker. Det gäller ju att jag vet vad som gäller när jag pratar med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.