Tänker dra in lite nya rör i huset för att dra in nätverk på ett snyggt sätt. Huset i fråga är ett suterränghus med kallvind, och när jag ska dra in nätverk på övre plan så har jag tänkt att det borde vara enklast att dra via vinden och sedan ner i väggarna med VP-rör och rotdosa. Själva korskopplingen kommer att vara i källaren vilket innebär att jag kommer att ha dels VP-rör från källaren och upp på vinden, och dels från innerväggarna och till vinden.

Det jag funderar över är hur jag undviker att skapa en situation där det är risk för kondens eller att det kommer att dra kallt från vinden in till uttagen. Snyggast skulle naturligtvis vara att dra rören under isoleringen hela vägen, men det är ju dels en väldig massa jobb och dels är jag då låst till att ha ett rör som går hela vägen från källaren upp på vinden och ner till uttaget för varje uttag jag vill ha. Det alternativ jag är inne på är istället att bara dra röret upp till vinden och låta det sluta där, i det undre lagret av isoleringen. Därifrån drar jag bara lös kabel som ligger ovanpå isoleringen och skickar sedan ner det i rätt rör. Då kan jag ha 1-2 grova rör från källaren till vinden oavsett hur många uttag jag ska dra till (så länge alla kablarna ryms bara).

Tror jag rätt när jag tror att jag borde undvika alla problem med kondens och drag så länge som röret slutar i undre lagret av isoleringen och inte mynnar ut i fria luften? Finns det något smartare sätt att lösa det på som inte innebär oproportionerligt mycket jobb?

När jag fixat detta återstår bara att räkna ut hur jag kan lösa kabeldragningen i rummet i källaren... vill verkligen försöka få in det i väggarna men det blir ju lite svårare att dra in rotdosor där nere...
 
Varför inte bara proppa igen röret i båda ändar i dosorna? Du kan ta en bit bomullstuss tex, dra ett snöre runt så du kan få ut tussen igen. Då förhindrar du att luft rör sig i röret och du borde slippa kondensen. Annars går dte väl att göra som du beskriver när det bara rör sig om nätverkskabel.

Men det är ganska osmart den dagen kabeln ska bytas ut eller ngn får för sig att använda röret att dra el i. Då förutsätter man ju att röret är helt och så drar man bara i ny tråd och använder den gamla som dragtråd. Då har man helt plötsligt elkabel liggandes öppet på vinden. Obra.
 
Dra du rör mellan dosorna. Jag har inte tätat mina och inte sett några kondensproblem någonsin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.