Har tänkt gjuta isolerad platta med golvvärme slingor (vattenburen) och fick tipset av byggaren att istället för att gjuta in VP rör till uttag osv, så kan man bygga upp golvet så att rör får plats, för att sedan lägga på själva golvet.
Är detta en tokig idé eller?

Problemet är att det är ett timmerhus utan kallvind. Så det blir väldigt svårt att dra el via taket såvida man inte kan leva med utanpåliggande kabel.
 
surris
Nu är jag inte med riktigt. Om du ändå ska gjuta en platta varför skulle det vara bättre att regla upp golvet sen för att få plats med rören där?
Låter som sjukt mycket merjobb och minskad takhöjd.
 
Hur ska takhöjden minska om man inte ens har gjutit plattan än? Tycker det låter som en okej lösning.
 
surris
S Stefan1972 skrev:
Hur ska takhöjden minska om man inte ens har gjutit plattan än? Tycker det låter som en okej lösning.
Golvvärmen ska gjutas in nämner ju trådskaparen.
 
ok, en tolkningsfråga, jag såg slingorna lagda på golvet men det är väl som du säger att tanken var att gjuta dem i plattan. jag skulle inte göra så iallafall utan skulle isåfall satsa på ett fristående system och kunna ha kanalisation uder golvet.
 
Takhöjden skulle inte bli några bekymmer då dem lägger på ett extra varv timmer så blir istället en höjning på 15-20cm. Att regla upp golvet från betongplattan och lägga in VP-rör mellan betongplattan och parkettgolvet skulle underlätta för alla. Dock är jag osäker på om det är en godkänd lösning. I och med att rören hamnar precis under golvet. Hur påverkar detta golvvärme rören som då hamnar längre ner? Jämfört med om man lagt golvet på plattan direkt.

Är elektriker i grunden, men har tyvärr enbart varit på service och aldrig gjort villa installation så har riktigt dålig koll på ämnet i fråga.
 
Vanligen borrar man igenom stockarna från taket och sätter vanliga takdosor och vanliga spottar i taken. Att dra el i taken är inte så besvärligt man bara gör ett installationstrymme mellan isoleringen och takbeklädnaden. Det som "kräver" lite är att man måste göra en ritning som är rätt och detaljerad innan man börjar borra och fräsa in dosor i väggarna. När man borrar så borrar man stockvarv för stockvarv. Men anlitar du en erfaren "stockhusbyggare" så är det inte några problem utan bara lite mer tidsödande.
 
Förstår. Tyvärr tror jag det blir mycket jobb. Taket måste rivas utifrån för att kunna borra samt måste man riva ner innertak och isolering för att dra rören. All el finns dragen idag, men mycket går på samma grupp. Motorvärmare och LV-pump på samma 3-fas. Häll/ugn på samma som en VV-beredare osv.. Så förhoppningen var att dra häll/ugn och uttag via golvet. Behöver det dras om för belysning så tänktr jag dra nytt i taket till takdosor och sedan köra trådlösa Plejd brytare..

Totalt kanske det rör sig om 10 uttag via golv. Många av dem kan man ju pararellkoppla om dem är i samma rum.
 
Det går ju att parallellkoppla uttag OAVSETT vilket rum dom sitter i. Normalt ska man försöka ha fler än en grupp i varje rum för uttag/belysning.
 
Jo det är jag medveten om. Föredrar dock uttag och belysning på skilda grupper. Överfyllda takdosor är inte så kul.
 
tommib
Om du ska ha golvvärme så är det en katastrofdålig ide att bygga ett installarionsskikt med någon form av reglar för att lägga rör. Det blir isolerande och kommer försämra effekten av golvvärmen.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du ska ha golvvärme så är det en katastrofdålig ide att bygga ett installarionsskikt med någon form av reglar för att lägga rör. Det blir isolerande och kommer försämra effekten av golvvärmen.
Det är det jag befarade. Man får nog gjuta in det i plattan. Såg att någon dragit VP direkt på golvvärme rören så. Borde ju inte vara några bekymmer.
 
tommib
Går man på tvären så blir ju VP-rören aldrig särskilt mycket varmare än golvet och det får normalt vara max 27 grader för de flesta parkettgolv så det kommer inte påverka belastningsförmågan jättemycket. Om man däremot går parallellt med golvvärmeröret, dikt an, får man nog se upp.

Omgivningens förmåga att ta emot värme från belastade ledare i VP-rören sjunker iofs men där lämnar jag över till någon som kan på riktigt att räkna. Skulle jag varit tvungen att göra det själv av någon anledning och inte haft någon att fråga hade jag lagt VP-rören i botten av plattan, under golvvärmen, med det teoretiska resonemanget att de får lite bättre kylning där.
 
Det jag menade var ju att du skulle skippa golvvärmen i plattan och ha detta separat i spårade skivor som vanligt. Då kan du ju ha installationsskikt under golvet. Kör du värmen i plattan så är du låst till klinkers och liknande iallafall ?
 
surris
S Stefan1972 skrev:
Det jag menade var ju att du skulle skippa golvvärmen i plattan och ha detta separat i spårade skivor som vanligt. Då kan du ju ha installationsskikt under golvet. Kör du värmen i plattan så är du låst till klinkers och liknande iallafall ?
Varför skulle du vara låst till klinkers?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.