Har idag enfas 10A som går runt i garageväggarna med tre vägguttag i garaget, ett vägguttag på utsidan och belysning på samma dvärgbrytare. Detta är rätt klent och obegripgligt varför inte belysningen fick en egen grupp. Garaget är isolerat och uppvärmt och har egen jordfelsbrytare.

Som tur är finns det ett trefasuttag i garaget i närheten av elcentralen på utsidan. Ett Garo CEE 16A kombiuttag med ett enfasuttag.

Min plan är att flytta det, sätta kopplingsdosa där elen kommer in till trefasuttaget, gå upp i taket, fortsätta längs taket och dela av med kopplingsdosor för att gå ner med trefas och/eller enfasuttag där jag tycker det passar. Så långt inga konstigheter skulle jag tro? 2.5mm2 gemensam nolla skall vara tillräckligt såvitt jag förstår. Jag behöver inte rota i elcentralen eller borra i väggarna.

Belastningen är en trefas kompressor på 3 kW (utan nolla), enfas högtryckstvätt som drar 13A, grovdammsugare+såg drar ihop ca 12A på en fas, i övrigt bara nån arbetslampa och batteriladdare.
De enda maskiner som ibland går tillsammans är kompressor och dammsugare vilket blir långt under 16A på den mest belastade fasen.

Trefasuttaget är idag avsäkrat med tre C16 dvärgbrytare vilket skall bytas till en 3-polig dvärgbrytare. I övrigt hade jag INTE tänkt sätta några fler säkringar. Det verkar ju helt meningslöst att sätta en 16A enfas säkring efter en trepolig 16A-säkring?
Visst, helst hade man velat dra separata ledningar för enfasuttagen från centralen menmen.

Frågor:
Vilken kabel skall användas? 5G2.5 förstås, men EKK-light, EKLK etc?

Vilka kopplingsdosor skall användas? Kulodosa (EK** är inte kulokabel?), eller den klassiska universal-IP65-dosan som vekrar sitta överallt?

De där kombo-CEE-uttagen med 1 Schukouttag, kan man välja vilken fas Schukouttaget går på?

Om jag vill ha två uttag från två olika faser nära varandra antar jag att jag drar ner 5G2.5 från taket till en kopplingsdosa på väggen och drar ut 3G2.5 till varsitt vanligt vägguttag, dvs det får aldrig gå in två faser i ett uttag för 230V även om den bara "transporterar sig förbi i apparatlådan som uttaget monteras i"? Det betyder att man inte kan sätta.
 
Tycker du verkar ha klart för dig på det stora hela, dock måste du gå in i centralen för att byta dvärgarna. Kabel är smaksak, EKLK/EXLQ är styvare och blir snyggare om du ska klamra. Ska du gå i list eller liknande funkar EKK eller om du inte har så höga estetiska krav. Dosa samma sak, du behöver inte ha så högt som IP65 men ta en rymlig utan plint för det blir lätt styvt med 5G2,5 och diverse avgreningar.

Faser kan du fördela så det blir lämpligt, välj vilken i dosan exempelvis.

Det sista är jag inte riktigt med vad du menar men kan du undvika att blanda är det en fördel, annars kan du koppla övriga faser "bakom" uttaget om det är infällda dosor vi pratar om. Normala i en villainstallation är att fördela via kopplingsdosor så satsa på detta i första hand. Koppla med Hellerman eller Wago, tänk på rätt uppskalningsmått. Sen måste naturligtvis uttagen vara klassade för 16A men är det nya så är det standard idag.
 
Redigerat:
Jag tycker det hela är en dålig ide, mycket då den motiveras med att slippa rota i centralen, vilket du ändå inte kommer undan. Det blir en grupp med alltför vitt skilda belastningar för att vara rimligt för en o samma grupp.

Om det finns plats i centralen, som dessutom finns på andra sidan väggen!? så varför inte dra in tre grupper
- Kompressor
- CEE-uttag
- Trefasgrupp till belysning och uttag.
 
Belysning och uttag går ju redan på en 1-fasgrupp vilket verkar ha räckt till så här länge sen vill TS komplettera med ytterligare 1-fas och 3-fasuttag som ska ersätta befintliga 3-fasuttaget vilket borde räcka länge.

Men naturligtvis är det bättre att dra ut nya gruppledningar från centralen men jag har svårt att se att den skulle sitta på utsidan av garaget? Men såklart skulle du kunna dra en ny ledning från mätaren eller huvudcentralen och sätta en lite central i garaget. Sitter där redan en i närheten med lediga platser borde det ju vara lika enkelt att nyttja detta.
 
Redigerat:
Om trefasuttaget är skyddat av jfb då är det inte helt nödvändigt att byta till 3 polig automatsäkring under förutsättning att du tar bort trefasuttaget och delar upp till tre st 3 g 2,5 i den dosan. Sedan drar du dessa till önskade vägguttag. Säkerhetstiskerna med 3 1 poliga säkringar uppkommer när enfas 230 v laster blandas med 400 v mellanfaslaster ( deltakopplingar). Då kan mellanfaslasten börja backmata det ''spänningslösa '' vägguttaget när ev. termostat slår till.
 
Just det här med att skippa 3-polig säkring tycker jag är en dålig idé, det är en stark rekommendation att du följer din plan att byta om du nu tänkt ha blandade laster. JFB förutsätter jag finns eller annars bör det installeras. Detta har varit omdiskuterat men när man nu har tillgång till normcentral tycker jag inte det finns anledning att snåla in på just detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker det är en dålig lösning då man blandar en trefasbelastning utan nolla med enfasbelastningar.

Protte
 
Nu tycker jag Protte är lite negativ.. :)
Om vi utgår från den fasta installationen är allting fullkopplat, sen går det ju naturligtvis att koppla in alla uttag som passar i denna.
Men såklart hade det varit bättre med egna gruppledningar och som Bo skrev, är motivet bara att man inte ids gå in i centralen fast den ligger nära till hands bör man kanske tänka om. Kanske till och med om det handlar om att gräva ner 10 meter kabel, slutresultatet är ju viktigast, men nu vet jag inte hur det ser ut hos TS.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Slugge skrev:
Just det här med att skippa 3-polig säkring tycker jag är en dålig idé, det är en stark rekommendation att du följer din plan att byta om du nu tänkt ha blandade laster. JFB förutsätter jag finns eller annars bör det installeras. Detta har varit omdiskuterat men när man nu har tillgång till normcentral tycker jag inte det finns anledning att snåla in på just detta.
Jag håller helt med om att en 3 polig automatsäkring är överlägset bäst. Men vill inte ts greja i centralen, så kan den nuvarande lösningen vara ett alternativ så länge det bara finns enfasapparater och vägguttag i gruppen. Så fort det tillkommer 400 v mellanfaslaster då blir det en dålig ide.
 
Tack för alla svar!
Egentligen har jag inget emot att rota i själva centralen, den är ju ett paradis av ordning och reda!
Men jag rotar helst inte i befintlig installation i väggarna t.ex. sliter och drar i kablar då jag inte vet hur bra det sitter fast i väggen etc. All el i garaget är infälld med vanliga dosor. Sista biten från respektive dosa till varje vägguttag matas direkt med EKK (tror jag; solida ledare, gemensam mantel) som jag då antar inte ligger i slang eller rör till uttagen. :/

Borrar heller helst inte igenom väggen om det inte är nödvändigt. Det är därför jag bara vill göra ett lättare ingrepp och "förlänga" befintlig indragen trefasledning och gå vidare utanpåliggande. Det kommer nämligen att räcka för mina behov! Egentligen är det bara en förlängningssladd till kompressorn jag behöver. :)

Var ute och mätte lite, kompressorn drar ca 4,6-4,7A per fas innan den stoppar vid 10 bar. Tvätten drar strax över 12A när den går med fullt tryck. Mao om kompressor och högtrycksvätt går samtidigt (vilket de inte gör!) blir det lite svettigt för en av faserna.

Ett alternativ som slog mig nu är att helt enkelt utöka till tre st CEE-kombouttag fördelat på tre strategiska platser (och koppla enfasuttagen på fas 2 eller 3 som inte övriga uttag går på). Och byta till trepolig säkring så klart. Så kan man stoppa i kompressorn var man vill och ändå ha ett uttag tillgängligt. Det kommer att räcka perfekt tillsammans med befintliga vägguttag. Kompressorn skall alltså inte vara fast installerad.

PS.
Inkommande el, elmätare och elcentralen sitter faktiskt på garaget (med täckplåten borta på bilden, en slang til trefasen, en till portar, en till belysning+uttag), sen går en kulvert med 5G6 till huset där husets elcentral sitter.
För att koppla in fler flexslangar måste jag ju typ skruva loss hela centralen ur väggen?? Är det nån som gör det? Eller tar man bara och borrar rakt igenom plåt och vägg tills man kommer ut på andra sidan? Det är det jag INTE är sugen på...

Ja ni förstår va, en elektronikingenjör som köpt hus och är livrädd för att karva i det men som gärna kopplar sladdar....
 
  • 20140204_161005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att utöka med två kombiuttag till tycker jag är bra för ditt fall, då får du tillgång till 16A enfasuttag till enstaka större förbrukare och trefas på fler punkter så kan man slippa förlängning ibland. Och rent och enkelt för dig att göra också.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Ursprungsplanen hade inte varit emot reglerna vad jag kan se.

martin43 skrev:
Ett alternativ som slog mig nu är att helt enkelt utöka till tre st CEE-kombouttag fördelat på tre strategiska platser (och koppla enfasuttagen på fas 2 eller 3 som inte övriga uttag går på). Och byta till trepolig säkring så klart. Så kan man stoppa i kompressorn var man vill och ändå ha ett uttag tillgängligt. Det kommer att räcka perfekt tillsammans med befintliga vägguttag. Kompressorn skall alltså inte vara fast installerad.
Men det här alternativet låter mycket bättre och liknar inte längre en hempularlösning. Här är gruppen avsedd för CEE-uttag, med inbyggda schuko.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det är nästan som om man vill börja om på ny kula. Om huvudsäkringar är 25 a eller mindre, då drar man en 5 g 6 till en cental i garaget och flyttar in normkomponenterna till den nya centralen. Då kan man få en rejäl och lättöverskådlig matning i garaget som lätt kan byggas ut. Skall du mata en central med befintlig 5 g 2,5 då behövs det en 3 polig 16 a som ledningsskydd.
 
Den 3-poliga säkringen 2106546 för 300 låter inte fel, du fixar säkert att byta denna själv.
 
Med denna lösningen får man 3 uttag avsäkrade 10A totalt - belysning och 3 uttag avsäkrade 16A vardera, känns som det bör räcka länge, skulle tro huvudsäkringar är på 16 eller max 20A.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.