Hej,

Jag har införskaffat en 1,5 plans villa + källare där det idag sitter en FTX ventilation. Dock var det bara dragen ventilation till källare och entreplan - ingen till övervåningen där vi ska ha våra sovrum.

Aggregatet sitter i källaren med med nuvarande installation enligt bild nedan. Vad bör jag göra för ändringar? Tilluft till gymmet och frånluft från tvättstugan?
Ventilationsschema för en villa som visar placering av FTX-aggregat i källaren och rördragningar för till- och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entreplan är draget enligt bild nedan. Dock har vi gjort en del förändringar av planlösningen. Skulle ni tex ta bort en av tilluften i matsalen och ta bort tilluften på glasverandan? Kökets fläkt är kopplad till murstocken. Bör man inte ha frånluft i köket ändå (inte över spisen men på annat ställe i köket)?
Ritning över enplansvilla med markerade ventilationssystem för tilluft i grönt och frånluft i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist men inte minst har vi övervåningen där bara självdrag finns idag. Gissar att vi bör ha tilluft i alla rum förutom i badrummet där vi ska ha frånluft? Någon som har en bra idé på hur man drar kanalerna? Ritning av en övervåning i en villa med markerade ventilationssystem, inkluderar mått och rumsuppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stammarna verkar vara 14cm medan förgreningarna ut i rummen verkar vara 10cm förutom till glasverandan som är 6cm(!).

Jag inser också att lägga på övervåningen kommer att göra att vi har ett underdimensionerad FTX-aggregat. Men vi börjar med kanalerna så får vi kika på aggregat vid senare tillfälle =)

Stort tack för att ni hjälper en nybörjare!
 
Inga idéer alla alltså?

Då skicka rjeg med en annan fråga: Om jag har en frånlufts PAX-fläkt i badrummet, är det OK att skippa mekanisk frånluft? Skulle gärna slippa dra kanaler genom köket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.