Jag ska börja inreda övervåningen på mitt Myresjöhus (- 95 med oinredd övrvåning). Huset värms upp med direktverkande el och luftvärmepump. Jag ska därmed EJ göra några omfattande (vatten)rördragningar på övervåningen. Den enda rördragningen jag ska göra är från gavel /hörnet på husets undervåning (där frånluftvärmepumpen står) till övervåningens gavel /hörn och vidare ca 10 m till den plats där badrummet skall vara.

NU TILL MINA FRÅGOR;
1. Kan jag /rörmokaren dra rören i kattvinden och därefter vidare in genom väggen till badrummet?
Man bör ju kunna isolera rören kraftigt? och detta känns ju som en extremt smidig lösning att ej behöva gå genom alla reglar i golvet, eller förlorar jag för mycket värme ?

2. Finns det något bättre sätt?
 
Tänk på att metoden att isolera rören inte nödvändigtvis löser problemet. Isolering kräver att det tillförs värme någonstans ifrån, annars blir det samma temperatur i rören som utanför isoleringen om det bara får gå tillräckligt lång tid.
 
  • Gilla
Ensjöbobo
  • Laddar…
Kan och kan......man kan göra allt möjligt men det är inte alltid det fungerar :)

Om du inte tillför någon värme inne i din isolering så kommer det att bli lika kallt inne vid rören som utanför din isolering efter en tid, oavsett hur tjockt du isolerar. Så är det minus utanför isoleringen så blir det det inne vid rören också efterhand.

När du spolar och vatten flödar i rören så tillför du värme temporärt men om vattnet står stilla, dvs de tider du inte spolar på badrummet, så kommer det att kunna frysa och spränga rören.

Förlusten av värme i varmvattenröret är det lilla problemet. Ditt problem är att dina rör kan frysa sönder med stora läckage och tveksam ersättning från försäkringsbolaget.

Du kan naturligtvis lägga en värmekabel inne i isoleringen runt rören men det kräver att du har koll på denna så att den fungerar.

Bäst och rekommenderbart är att ha alla rör inne där du har varmt tex i mellanbjälklaget.
 
I vårt gamla kedjehus är rören dragna på kattvinden, de låg ovanpå bjälkarna och hade rörisolering kring sig samt en isoleringsmatta ovanpå, bjälkarna har kutterspån som isolering så det läcker nog upp en del värme som hindrar rören från att frysa sönder, sen är det 28mm rör så de är rätt grova, tunna rör går nog sönder lättare. Vattnet har aldrig frusit för oss men vattnet blir rejält kallt på vintern.Uppenbarligen går det att göra så men det känns som en rätt dålig idé, bättre att borra hål i bjälkarna och dra rör i rör slangar.
 
Jag gjorde så när jag byggde badrum på vår övervåning. Jag drog både avlopp och vattenrör (pex rör-i-rör) på kattvinden. Hos oss är dock isoleringen i snedtaket dragen hela vägen i snedtaket så kattvinden blir aldrig superkall. Det finns ingen värme där, men eftersom det är 18cm isolering i taket så blir det aldrig kallare än ca 10 grader.

Eftersom du skall inreda övervåningen borde du kunna göra på samma sätt? Jag tror egentligen bara att det finns fördelar med detta.
 
badrum-2-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Tack ödmjukast för alla åsikter och tips.
 
Sålänge det är Rör i Rör med PEX slang så är risken att något går åt skogen, om det mot förmodan fryser minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.