Har en lite unik lösning på gång i garaget där jag monterade en utslagsback och en badkarsblandare. På detta sätt så får jag en vanlig kran och jag kan ha högtryckstvätten konstant monterad där duschslangen ska skruvas fast. Då behöver jag bara slå om till "duschläge" för att använda högtryckstvätten.
Kromad badrumskran med handdusch kopplad, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är anslutningen för duschslangen väldigt nära den vanliga pipen. En idé jag fick var att använda denna typen av kopplingar för att vinkla anslutningen en bit ifrån:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/vinkel-90-2000045334
Kan detta funka? Finns det någon packning jag kan använda för att skruva fast 1/2" direkt på duschanslutningen?

Tack!
 
Brukar inte finnas något säte som packningar kan ligga emot i de vinklarna. Blir gängtejp eller lin + pasta!
 
ådal ådal skrev:
Brukar inte finnas något säte som packningar kan ligga emot i de vinklarna. Blir gängtejp eller lin + pasta!
Tror du det funkar bra eller finns det bättre alternativ kanske?
 
ådal ådal skrev:
Kommer funka fint. Det jag tänkte på först skulle annars kunna vara en anslutningsslang med inbyggd vinkel, kanske hjälper lite. Är den befintliga halvtum i båda ändarna kanske en ny slang kan bli smidigast?

[länk]
Smart idé, nej jag vet faktiskt inte. Tänkte gå från halvtum till gardena och sen en slang till maskinen. På så sätt är den lätt att flytta om man vill spola altanen tex.
Men kanske kan använda en kort sån anslutningsslang till någon typ av väggfäste med gardena-koppling. Om det nu går att hitta?
 
på bladare i garage skall där sitta vacuumventil eller backventil i
 
T tergo skrev:
på bladare i garage skall där sitta vacuumventil eller backventil i
Varför detta? Frostrisk?
 
J jockebq skrev:
Varför detta? Frostrisk?
för att där inte skall komma in gammalt vatten tex från en vattenslang i ledningssystemet om där blir bakslag i systemet, risken är troligen liten men den finns
själv har jag vacuumventil på min blandare i garaget
 
Krilleman
Önskar man vinkla anslutningen för duschen på blandare rekommenderar jag denna kopplingen som tätar med planpacning:

RSK: 4316692

Kromad vinkelkoppling för dusch med planpacning, RSK-nummer 4316692.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Om du inte redan skaffat blandaren så är detta en rätt bra lösning för denna applikation.

Väldigt bra flöde rakt ner genom blandaren och en pip som sticker ut lite för tappning i hink eller utslagstratt.

https://www.velltra.se/product/badkarsblandare-9000e-ii-150-c-c-m-vridpipomk-82002500-kopia

För den blandare du har på bild - bygger inte omställningen på att det finns ett flöde av vatten genom blandaren? Det har man ju inte förrän man är ute och ska börja spruta vatten och då når man inte blandaren.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du inte redan skaffat blandaren så är detta en rätt bra lösning för denna applikation.

Väldigt bra flöde rakt ner genom blandaren och en pip som sticker ut lite för tappning i hink eller utslagstratt.

[länk]

För den blandare du har på bild - bygger inte omställningen på att det finns ett flöde av vatten genom blandaren? Det har man ju inte förrän man är ute och ska börja spruta vatten och då når man inte blandaren.....
Tyvärr har jag redan skaffat blandaren på bilden. Men du kanske har rätt, har inte ens tänkt den tanken, att det måste vara ett ständigt flöde för att den ska fortsätta spola vatten. Tänkte att man bara skulle slå om den till "duschläge" och sen gå ut och köra högtryckstvätten.
Riktig miss av mig i så fall.
 
Jag tror att det är tvärt om, det krävs mottryck från duschutgången för att den skall stanna i duschläge. Jag hade tvättmaskinen inkopplad som "dusch" och det gick bra att sätta blandaren i duschläge och den stannade där med tvättmaskinen avstängd. Det hände dock att den "tappade" duschläget och började spola ner i badkaret. Troligen när jag inte öppnat kranen riktigt fullt. Jag misstänker att högtryckstvätten får blandaren att tappa duschläget.
 
G Guson skrev:
Jag tror att det är tvärt om, det krävs mottryck från duschutgången för att den skall stanna i duschläge. Jag hade tvättmaskinen inkopplad som "dusch" och det gick bra att sätta blandaren i duschläge och den stannade där med tvättmaskinen avstängd. Det hände dock att den "tappade" duschläget och började spola ner i badkaret. Troligen när jag inte öppnat kranen riktigt fullt. Jag misstänker att högtryckstvätten får blandaren att tappa duschläget.
Attans, jag hade inte en tanke på detta.
Har kommit på två alternativ, antingen fixar man någon typ av "distans" som man kan klämma in under omkastaren så den hålls uppe av sig själv, men detta blir inte så smidigt när man ska skifta.
Alternativ två som jag inte tror Gustavsberg har tyvärr, är något sånt här:
https://www.fmmattsson.com/storage/...42caf76f04ae5bf25c2b57ec19317/1003762_EVU.pdf
https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/badrum/31970000
 
Ett tredje alternativ, undra vad resultatet skulle bli om man tar bort fjädern från omkastaren:
csm_GB41635175_01_Diverter_be26dc36c5.jpg
 
Tänkte meddela att efter lite tester så fungerar det faktiskt i stort sett som det är tänkt. När man kopplar på en gardenaslang eller högtryckstvätt och lyfter omkastaren så fungerar det trots start och stopp av högtryckstvätt. Det är snarare ett bekymmer att trycka ner omkastaren när det är tryck i slangen. Då måste jag slå av vattnet och spola ur munstycket i högtryckstvätt/slangen för att koppla om.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.