Vi ska bygga om vårt gästhus till bostad åt min mor. Jag har bokat möte med byggnadskontoret på kommunen men det ligger ett par veckor fram i tiden och är lite nyfiken, tänkte se om någon här har svar på mina frågor.

Vår fastighet är ansluten till det kommunala VA-nätet. Måste vi betala en ny anslutningsavgift för att dra vatten och avlopp till gästhuset? Vad jag förstår när jag läser i kommunens VA-regler så står det att om en ytterligare anslutning måste göras till redan ansluten fastighet måste man betala ny anslutningsavgift och det blir totalt 185 tusen för oss (75 grundavgift + 50 service avgift + 20kr/kvm x 3000 som är storleken på vår tomt= 60 000kr, totalt 185 tusen)

Det ska gå en gammal vattenledning till gästhuset men denna förgrening sitter innan vår vattenmätare. Kan vi inte bara sätta in en ny vattenmätare i gästhuset och använda den befintliga ledningen om den är intakt? Då tänker jag att vattenfrågan är löst utan att ny anslutning krävs.

Hur gör man smartast med avloppet. Går det att koppla ihop med stamfastighetens avlopp eller måste det göras en ny anslutning?

Får man använda sig av förbränningstoalett och enskild BDT-lösning fast det är möjligt att ansluta till kommunalt avlopp?

Eller finns det någon annan smart lösning för avloppet?
 
Redigerat:
Det brukar ligga på 25-40 tkr för extra anslutning beroende på hur girig kommunen är. Nu har ni redan vatten så den bör ni slippa oavsett var mätare sitter. Går ju att dra om hela eller delar av den. Hur är gästhuset inrett idag och vilka ändringar ska ni göra?
 
Tack för svaret! Halva gästhuset är färdig inrett med vardagsrum och sovrum sedan många år tillbaka, det tänkte vi inte göra så mycket åt. Andra halvan består av en snickarbod och ett garage. Vi ska bygga om snickarboden till kök och i nuvarande garagedelen ska det bli badrum och entréhall. Ritade upp en snabbskiss på ungefär hur jag hade tänkt mig:

Planritning före och efter ombyggnad, visar gästhus delat i vardagsrum och garage omvandlat till kök, badrum, entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det inget befintligt avloppsrör någonstans om det fanns vatten inkopplat förr ? Om det är detaljplanerat område kan nog kommunen tvinga er ansluta avlopp och betala om ni inreder för bostadsändamål tyvärr.
 
Hur löste sig detta?
D daysconfused skrev:
Vi ska bygga om vårt gästhus till bostad åt min mor. Jag har bokat möte med byggnadskontoret på kommunen men det ligger ett par veckor fram i tiden och är lite nyfiken, tänkte se om någon här har svar på mina frågor.

Vår fastighet är ansluten till det kommunala VA-nätet. Måste vi betala en ny anslutningsavgift för att dra vatten och avlopp till gästhuset? Vad jag förstår när jag läser i kommunens VA-regler så står det att om en ytterligare anslutning måste göras till redan ansluten fastighet måste man betala ny anslutningsavgift och det blir totalt 185 tusen för oss (75 grundavgift + 50 service avgift + 20kr/kvm x 3000 som är storleken på vår tomt= 60 000kr, totalt 185 tusen)

Det ska gå en gammal vattenledning till gästhuset men denna förgrening sitter innan vår vattenmätare. Kan vi inte bara sätta in en ny vattenmätare i gästhuset och använda den befintliga ledningen om den är intakt? Då tänker jag att vattenfrågan är löst utan att ny anslutning krävs.

Hur gör man smartast med avloppet. Går det att koppla ihop med stamfastighetens avlopp eller måste det göras en ny anslutning?

Får man använda sig av förbränningstoalett och enskild BDT-lösning fast det är möjligt att ansluta till kommunalt avlopp?

Eller finns det någon annan smart lösning för avloppet?
 
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
Det löste sig väldigt smidigt och billigt. Vi grävde fram och gick på vattenledningen till stamfastigheten och installerade en till vattenmätare i det nya huset. Kostade inte ett öre förutom någon tusenlapp för installationen av ny vattenmätare.

Avloppet blev lite krångligare. Det hittade vi aldrig. De mätte ut exakt vart ledningen till stamfastigheten gick med något instrument. Vi grävde och grävde utan att stöta på den. När vi kom till 3,5 meters djup bad vi dem komma och mäta igen då vi aldrig hittade någon avloppsledning. Jag tänkte att instrumenten var felkalibrerade. De gjorde en ny mätning och konstaterade att vi grävde på exakt rätt ställe och bara behövde gräva 30-40 cm till. Vi grävde 1,5 meter till, ner till 5 meter men stötte fortfarande inte på något avloppsrör. Då gav jag upp och grävde istället till en brunn vi har installerad längre ner varifrån avloppsvattnet går vidare till kommunala avloppet och kopplade in avloppsröret där. Tog oss 1 timme att gräva fram till brunnen, tog oss 5-6 timmar av grävmaskinistkostnad att leta efter avloppsröret där det "skulle" ligga, så det blev en dyr grävning men sen gick allt bra.

Kommunen ville inte ha någon ny anslutningsavgift för vare sig vatten eller avlopp.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
D daysconfused skrev:
Det löste sig väldigt smidigt och billigt. Vi grävde fram och gick på vattenledningen till stamfastigheten och installerade en till vattenmätare i det nya huset. Kostade inte ett öre förutom någon tusenlapp för installationen av ny vattenmätare.

Avloppet blev lite krångligare. Det hittade vi aldrig. De mätte ut exakt vart ledningen till stamfastigheten gick med något instrument. Vi grävde och grävde utan att stöta på den. När vi kom till 3,5 meters djup bad vi dem komma och mäta igen då vi aldrig hittade någon avloppsledning. Jag tänkte att instrumenten var felkalibrerade. De gjorde en ny mätning och konstaterade att vi grävde på exakt rätt ställe och bara behövde gräva 30-40 cm till. Vi grävde 1,5 meter till, ner till 5 meter men stötte fortfarande inte på något avloppsrör. Då gav jag upp och grävde istället till en brunn vi har installerad längre ner varifrån avloppsvattnet går vidare till kommunala avloppet och kopplade in avloppsröret där. Tog oss 1 timme att gräva fram till brunnen, tog oss 5-6 timmar av grävmaskinistkostnad att leta efter avloppsröret där det "skulle" ligga, så det blev en dyr grävning men sen gick allt bra.

Kommunen ville inte ha någon ny anslutningsavgift för vare sig vatten eller avlopp.
Tack för svar! Finns det detaljplan för ert område? Kommunen hade inga synpunkter alltså att ni kopplade på en extra komplementbostad? Normalt brukar det kosta ca 40 000 kr för VDS (vatten dagvatten spillvatten) om man redan har en servis till huvudbostaden.
 
Hade ni bygglov för det nya avloppet eller sker det via VA-enheten? Räknades bostaden som Attefall?
 
Vi bor på detaljplanerat område. Utvändigt VA ingick väl inte i bygglovet tror jag. Där har jag för mig att byggnadskontoret sa att jag fick vända mig till kommunens VA-leverantör. Inte Attefall, ombyggnad av befintlig lada och gäststuga till större gästbostad på ca 50 kvm, byggde om ladudelen till kök, hall och badrum (vardagsrum + sovloft fanns redan). Det är väl skillnad angående dessa avgifter från kommun till kommun tror jag sedan kan jag tänka mig att de kan vara mer ivriga med avgifter om man bygger i syfte att hyra ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vilken kommun? Du hade bygglov för ombyggnaden antar jag?
Jag funderar på göra en i princip identisk ombyggnad som du.
Bor i Visby på detaljplan område. Vet du hur kommunen generellt ställer sig till bygga om ett redan befintligt Detaljplan som visar ett hus nära gatan, måttangivelser och omgivande markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
garage/verkstad till gästbostad trots att huset ligger mindre än 4.5m från gatan där också kom avlopp ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.