Hej

Skall dra vatten till toaletten. Tänkte lägga det i bjälklaget upp mot kallvinden. Sedan spruta lösull 50 cm ovanpå.

Planerar använda PEX rör-i-rör.

Får jag problem med kondens på/i ledningarna?
Är det bättra att använda bara 16 mm PEX (ej rör-i-rör) och isolera med Armaflex eller liknande?

//Jocke
 
Jag är inte röris men jag tror att du har rätt i att endast PEX som isoleras är bäst. Med rör-i-rör kommer luft åt PEX-röret och kan kondensera.
 
Det finns ju rör-i-rör med isolering, det hade jag nog valt.
 
Är verkligen vatten på kallvinden något man bör göra.
Jag tänker på frysrisken...
 
Ska väl inte vara några problem om det ligger tillräckligt nära den varma sidan och med tillräckligt mycket lösull ovanpå.
 
Ok, jag ser ingen praktisk fara med att förlägga rören mot den varma delen med tjockt lager lösull ovan, men det är ju helt klart en nackdel att regelverket anger att det inte är tillåtet med tanke på försäkring, framtida försäljning etc!
 
injonil skrev:
men det är ju helt klart en nackdel att regelverket anger att det inte är tillåtet med tanke på försäkring, framtida försäljning etc!
Ja:) Och vad jag förstår så ska rörisoleringen på kv ha diffspärr
 
Om jag skall följa reglerna så måste jag alltså dra dom utanpå vägg? Alternativt i glesning under taket, innanför ångspärren. Men då riskerar man ju att skruva i dom.

"Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."

Det låter ju knäppt! Inte en chans jag följer dom där reglerna.
 
  • Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med helt och hållet! Reglerna borde ange att man måste hålla sig på den varma sidan i en isolerad konstruktion där utrymmet innanför alltid är uppvärmt, inget mer.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Om man nu skulle förlägga rören i bjälklaget, ovanför glesning och ev ångspärr, men under isolering, borde inte det vara ok då? Man är ju fortfarande på den varma sidan.

I många hus finns ju ingen ångspärr (inklusive mitt) så det kan ju inte vara den regelverket hänger upp sig på...
 
Det där med golv är lite intressant.Man får inte dra värmerören i ytterväggen eller mellanbjälklaget.
Hur f-n ska man kunna sätta en radiator nedanför ett fönster ?
 
Fredrik Å skrev:
Det där med golv är lite intressant.Man får inte dra värmerören i ytterväggen eller mellanbjälklaget.
Hur f-n ska man kunna sätta en radiator nedanför ett fönster ?
Sätt det innanför ytterväggen och ovanför mellanbjälklaget så bör det gå bra ;)
 
Kul kille den där Thomasx ;-)
 
Bra. Då är vi alla överens om att reglerna är fel. Gör om, gör rätt!

För mig blir det i isoleringen, ovanför glesning och ångspärr, men ned mot taket så att det hamnar på den varma sidan.

Jag använder isolerad P-EX rör (ej rör-i-rör). och jag isolerar både varmvatten och kallvatten ledningar.

Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.