Hej alla!
Jag är ny både här och i byggbranschen så ni kommer sannolikt att hitta frågor från mig i de flesta ämnen.:D

Jag har nyligen köpt en hektar mark på landet (det tog ett år med avstyckningsprocess :mad:) och jag har fått förhandsbesked på ett fritidshus. Kanonfin skogstomt till ett kanonfint pris.

Har initialt inte tänkt dra in vatten i huset (för då kan inte byggnadsnämden kräva mig på enskilt avlopp). Vatten är dock bra att ha och jag kan nöja mig med att det finns på tomten eftersom det i dagsläget är frågan om ett fritidshus.

Från början tänkte jag gräva brunn, men marken är benägen i jordbruksmark som säkert besprutas med både det ena o det andra som går ner till grundvattnet. Har alltså övergett den tanken.
Nästa alternativ är ju att borra, men det kostar en del och frågan är om det är värt pengarna om man skall vara där 30 dygn om året?

Tomten har en liten bäck som kommer från en kallkälla ca 300 m bort. Bäcken rinner dock genom den besprutade jordbruksmarken så jag vill inte ta vattnet direkt från bäcken. Ialla fall inte för att dricka.

Har fått tillstånd av markägaren till kallkällan att lägga en slang från den och över hans mark, fram till min egen. Problemet är att nivåskillnaden kanske inte blir så stor att det blir frågan om tillräckligt självtryck.
Hur många meter nivåskillnad krävs för att orka trycka upp vatten till min tomt? Dvs om källan ligger 2 meter högre än min mark, hur många bar får jag då?
Finns det andra lösningar?
Ex om jag låter vatten från kallkällan rinna ner i en brunn på min mark och sedan pumpar upp därifrån?

Någon som gjort nåt liknande och kan råda?

//lussanlulle
 
10 meter höjdskillnad = 1 bar.

Du skulle behöva en 30 meter, typ.

Skaffa en liten pumpautomat och anslut till kallkälleslangen. Inget jox med en brunn.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.