ska gräva ner fibern till huset (30-35m) och då vill jag passa på att gräva 10m extra till garaget (hus till garage= 40-45m) för att lägga ner en extra 40mm slang till att dra datakablar med mera i, och även en slang för att få vatten till garaget. min fråga är då om man ska bruka pem-slang? vilken dimension borde den ha? vilket djup bör den läggas på? andra tips ni kan komma på att rådgöra mig i frågan är varmt välkomna :)

M.v.H. Kenny
 
En PEM25 el PEM32 till vatten går bra.

Ska ned frostfritt, och där väl runt 1-2m beroende på var i landet du håller till och om det är en yta du plogar eller om snön ligger där hela vintern.

Enklare är att gräva ett kabeldike som är ca 60cm djupt och någon meter brett. Lägga båda slangarna i det, fylla med sand runtom och lägga 50mm cellplastskivor ovanpå, minst 40cm ut på varje sida om slangen.
Skivorna hjälper till att isolera mot tjälen och låta markvärmen underifrån hålla det frostfritt.
 
Problemet jag har är att berget kommer upp ur marken mellan hus och garage, så jag vet inte hur djupt eller brett vi kommer kunna gräva. Kan man möjligen isolera pem-slangen på något sätt så den kan läggas på grundare djup utan att man behöver använda elslinga som värmer upp den när det börjar bli minusgrader? Ytan mellan garaget och huset kommer göras om från gräsmatta till grusplan, så det kommer att bli plogat där.
 
Cellplastlösningen är gängse metod för isolering. Jag har inte grävt ytligare än 60cm med cellplast, med värmekabel så kanske 40cm om det fortfarande finns isolering.

Värme måste tillföras på något sätt, aningen via marken, eller via värmekabel.
 
överblicksbild grävning.png så här ser det då ut på ett ungefär då.
 
Krilleman
ska kanske tillägga att grönytan mellan garage och huset kommer skalas av och läggas på med grus för att göra om till mer riktig parkering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.