Hej,

När våran Luftvärmepump installerades drogs inget rör från innerdelen för avrinning om man ska använda AC.
Varför man inte gjorde det var för att betongväggen var för tjock, så fler hål skulle ta lång tid.
Då ( för 3 år sedan ) lät det bra då vi bor i souteränghus, så nedervåningen är alltid kall.
Men denna sommar är det inte så kallt längre.

Så jag undrar om man kan borra upp ett hål i väggen, dra ut en slang, gärna då innerdelen sitter kvar.

Eller måste man koppla loss alla slangar ta ner innerdelen, borra upp ett hål, sätta tillbaka alla slangar, mäta upp ett nytt tryck & hålla på.

Pumpen är monterad av en kylfirma.


Tack
 
Det går alldeles säkert bra att borra ett nytt hål och ansluta en dräneringsslang utan att röra den övriga installationen.
Tänk på att dräneringsslangen måste ha fall utåt genom väggen, annars kan det bli blött på golvet inne.
 
  • Gilla
Mick3
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går alldeles säkert bra att borra ett nytt hål och ansluta en dräneringsslang utan att röra den övriga installationen.
Tänk på att dräneringsslangen måste ha fall utåt genom väggen, annars kan det bli blött på golvet inne.

aa man får väl mäta & passa in.
För vad jag fattar det som så brukar man ta upp ett 65 hål & dra ut alla rör samtidigt.
I vårat fall tog dom bara upp ett hål för köldmedel då vi har hådr betong i väggen.

men en dräneringsslang kan ju inte vara större än 25mm.
kan ju börja med ett 16 hål,sedan 20 & sist 25 så går det nog lättare.

Tack
 
  • Älska
PederSwart
  • Laddar…
När vår pump installerades drog de rör, kabel och slang i fel vinkel, för att inte behöva borra ett fult hål genom dörrfodret på utsidan. Innerdelen sitter alltså ovanför ytterdörren.
Så vid första körningen med kylning regnade det ner på hallgolvet.
Då gjorde de ett nytt hål för dräneringsslangen, med rätt vinkel ut, och problemet försvann.
Slangen har ytterdiameter 23 mm.
 
  • Gilla
Mick3
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vår pump installerades drog de rör, kabel och slang i fel vinkel, för att inte behöva borra ett fult hål genom dörrfodret på utsidan. Innerdelen sitter alltså ovanför ytterdörren.
Så vid första körningen med kylning regnade det ner på hallgolvet.
Då gjorde de ett nytt hål för dräneringsslangen, med rätt vinkel ut, och problemet försvann.
Slangen har ytterdiameter 23 mm.

aa den e ju inte kul när det sipprar vatten, värsta skadan jag vet.
Däremot så är våran utedel inte direkt på andra sidan väggan.
utan det går en kanal längs ytterväggen på 3 meter.

frågan är om man ska dra dräneringsslangen i den elkanalen ner till utedelen eller om man ska låta slangen bara sticka ut.

men man vill ju samtidigt leda bort vattnet
 
Det viktigaste är att man leder ner vattnet till marken, så det inte stänker omkring.
Så här ser det ut hos mig. Inte snyggt, men fungerar. Skall snygga till det när vi bygger förstugan lite senare i år.
En enkel lösning för att leda ner regnvatten med en provisorisk ränna längs en husvägg och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UnwantedUnlitPolyester och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det viktigaste är att man leder ner vattnet till marken, så det inte stänker omkring.
Så här ser det ut hos mig. Inte snyggt, men fungerar. Skall snygga till det när vi bygger förstugan lite senare i år.
[bild]

Ok, men stoppar inte röret igen om du har kört ner det i marken ?
eller har du grus där nere ?
antar att det är den slangen som går under kanalen som är dräneringsslangen ?

Läste lite & slangens storlek kan bero på pumpen.
Ska ta av kåpan när jag kommer hem så man ser diametern
 
Kondensvattenröret ska inte stoppas ner i marken utan sluta en bit ovanför markytan.
Det kommer någon droppe i sekunden från röret vid kylning. Marken tar upp denna fukt.
 
Jag upptäckte igår att min installation av luft/luft pumpen i garaget hade inte provkörts som den skulle, körde ac för första gången sedan installationen för 2-3 år sedan. Startade fick kyla åkte på ett ärende... nu har jag städat hyllorna som den är över
Hade inte dragit ut kondensslangen ordentligt så den hade ett lokalt bakfall i väggen, efter lite paniktorkning och felsökning så är det numera fall på ledningen ✌️
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag upptäckte igår att min installation av luft/luft pumpen i garaget hade inte provkörts som den skulle, körde ac för första gången sedan installationen för 2-3 år sedan. Startade fick kyla åkte på ett ärende... nu har jag städat hyllorna som den är över
Hade inte dragit ut kondensslangen ordentligt så den hade ett lokalt bakfall i väggen, efter lite paniktorkning och felsökning så är det numera fall på ledningen ✌️

Går den slnagen då i samma kanal som kylvattnet ? de övriga rören ?

eller går den separat ?
 
  • Gilla
TangoOne och 1 till
  • Laddar…
Kondensvattenslangen har inget med rören för kylmediet att göra, om det är det du menar.
 
E etompau skrev:
Kondensvattenslangen har inget med rören för kylmediet att göra, om det är det du menar.
nää det e jag med på.
men det går väl ner 2 rör till utedelen?
i den kanalen skulle jag vilja dra dräneringsröret.
förutsatt att det är lutning på kanalen.
 
M Mick3 skrev:
nää det e jag med på.
men det går väl ner 2 rör till utedelen?
i den kanalen skulle jag vilja dra dräneringsröret.
förutsatt att det är lutning på kanalen.
OK, det blir säkert bra. Slangen ska bara ledas ut genom vägg och ner mot markyta och ha korrekt lutning.
Inte rocket science precis.
 
Precis, slangen ska ut utan bakfall. Jag gjorde ett hål för alla ledningarna när jag monterade min men tydligen så sträckte jag inte ut kondensledningen när jag monterade den
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Precis, slangen ska ut utan bakfall. Jag gjorde ett hål för alla ledningarna när jag monterade min men tydligen så sträckte jag inte ut kondensledningen när jag monterade den

OK,
ska kolla på detta när jag kommer hem.

Men då verkar det lätt att göra.
Har dock betongvägg, ganka tjock dessutom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.