Har ett 12 år gammalt hus där den första ägaren som byggde huset drog diverse mediakalbar från ett relativt centralt beläget förråd ut till två olika rum.

Det handlar om kablar till högtalare, subwoofer samt även en HDMI-kabel. HDMI-kabeln var tänkt till projektor så den går upp och sedan ovanför taket och dinglar ner i taket i ett annat rum. Högtalarkablarna går till våningen under som ligger en bit bort (inte direkt nedanför).

Finns det något knep att dra ut kablarna från kanalerna? Jag har försökt att bara dra men de sitter verkligen fast.

Kablarna är så pass långa så de får inte plats i dosorna för att gömmas. Alternativet är att helt enkelt klippa av alla kablar, sätta på doslock och låtsas som att jag inte har en massa kablage i väggarna som inte använts till något annat än att ev. störa trådlösa överföringar.
 
Börja med att vara två stycken, en i var ände, den ena trycker medan den andra drar, för att se om kablarna rör på sig.
 
Har testat det, drar i ena änden samtidigt som en annan försöker trycka på från andra hållet. Rör sig inget då heller, något annat tips?
 
E
M M_H skrev:
Har testat det, drar i ena änden samtidigt som en annan försöker trycka på från andra hållet. Rör sig inget då heller, något annat tips?
Hur långt.?
Spraya i något glidmedel från bägge håll och så ett, tu tre -ryck!

I värsta fall går det sönder mitt i bara.
 
Möjligen att hitta dosan som kabeln verkligen går till. Min erfarenhet är att det vanligaste skälet till att en kabel är helt fast, är att den går någonannanstans än man tror. Ofta en dosa på vägen, med en koppling i dosan.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Möjligen att hitta dosan som kabeln verkligen går till. Min erfarenhet är att det vanligaste skälet till att en kabel är helt fast, är att den går någonannanstans än man tror. Ofta en dosa på vägen, med en koppling i dosan.
Sant, detta är en grundförutsättning. :D
Och hempulat som det låter kan det vara precis exakt var som helst på din eller grannens tomt.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Möjligen att hitta dosan som kabeln verkligen går till. Min erfarenhet är att det vanligaste skälet till att en kabel är helt fast, är att den går någonannanstans än man tror. Ofta en dosa på vägen, med en koppling i dosan.
Om det först rör sig lite då man drar för att plötsligt bli tvärstopp så är det rätt ofta detta problem, man har inte funnit alla dosor på vägen.


Ett alternativ är spruta i silicon-spray i ena röränden, och sen blåsa på lite med tryckluft för att få det att komma långt in i röret.

Nackdelen är att siliconsprayen är satans fanstyg på massor av vis, kladdet som kommer hamna lite här och var kommer göra det omöjligt att måla, tapetsera osv. Och silicon och el/elektronik är inte kompisar, man ska undvika den kombon. Men nu ska ju dessa kablar bort och kastas, så det är ju inte samma problem då.
Fördelen är dock att knappt något annat fungerar lika bra för denna slags arbetsoperation.
 
Okej, jag får se om jag hittar några dosor som ser ut att kunna användas, finns ett par doslock lite varstans. :sweat:

Jag vet inte hur det är draget, men om jag tar "kortaste och rakaste vägen längst golv/väggar/tak" så borde HDMI-kabel vara 7-8 meter som kortast och kanske 12-14 om den inte är draget den kortaste möjliga vägen. Diverse högtalarkablar är kanske 8-10m i bästa fall, dessa går ner till våningen under till ett rum som inte ligger rakt nedanför, så skulle kunna vara ett par meter till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.