Jag har inte sett någon el vid pool tråd ännu i år så jag får väl ta klivet och riskera att bli utskälld efter noter, trots att det står en pool i varannan trädgård.

Önskar en del råd kring hur jag bäst kan förlägga el ut till vårat poolområde med ovanmarkspool 4,5x1,22.

Har en långvarig relation med en entreprenör som är behörig och kvalificerad vilken kommer och tittar på vad jag åstadkommit och kontrollmäter och kopplar in om han är nöjd.

Separat jordfelsbrytare vilken förslagsvis även kommer täcka belysning på altanen och eventuellt infravärmare vilka ej finns idag är i dagsläget önskemålet.

Bifogar en layout över tilltänkt kabeldragning i 2 varianter, gul och röd.
Schematisk bild av trädgård med ovanmarkspool och två kabeldragningvägar, en gul och en röd, till angränsande däck och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten sluttar mot huset med berg synligt på sina ställen, det finns ingen möjlighet att förlägga kabeln djupare än c:a 20 cm. Det är möjligt att det lokalt blir så lite som 10cm.
Under dessa förhållanden, är det bättre att klamra kabelröret under pooldäcket (c:a 25cm högt) än att dra det ytligt i marken? Bilden är inte helt skalenlig, drygt 70% av förläggningen skulle kunna ske under däcket.

Värmepump och poolvattenpump planeras stå c:a 1,5 meter från poolen på pooldäcket, inhägnat med staket och tak. Utforming och exakt placering kommer tas fram från utgångspunkten att småbarn ej skall kunna nå något innanför, där det är glesare mellan ribbor kommer avståndet ökas till över armslängd, framsidan på värmepumpen kommer vara åtkomlig.
Märkeffekt på vattenpumpen 400W
Märkström värmepump 3,5A

Reaktioner och frågeställningar mottas tacksamt.
 
#el
Svårt att säga hur du ska göra i ditt fall. En väldigt grund kabel kan skyddas av en SRE-P-slang som tål mycket stryk, dock inte en grävmaskin. Man kan möjligen motivera den gula markslangen som finns i dagligvaruhusen också, men man får beakta risken för penetrering från div trädgårdspynt och spadar.

Att klamra kabeln under trädäcket är ok om den har skydd ovanifrån, dvs att golvet är tätt eller att kabeln läggs under en kantbalk.

För övrigt ska kabeln dimensioneras och reglerna för bassänger uppfyllas. Man bör undvika elmateriel inom områdena som inte hör hemma där. Detta gäller även kablar som passerar.

Schematisk bild av zoner kring en bassäng med avståndsmått och säkerhetsområden markerade enligt IEC 100410.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för en mycket informativ bild.
Den skildrar mitt dilemma väl, att dra kabel i rör under tralldäcket men då 1m från poolen och alltså i område 1, eller grunt förlagt i gräsmattan bredvid. Jag tänker då direkt att crokett portar brukar kunna spikas ner just där i gräsmattan så något tåligare än den vanliga gula krävs.

Vatten och värmepumpen får alltså inte inkräkta på område 1?
Det finns utrymme i dagsläget att placera en eventuell kopplingsbox utanför område 1, men så som däcket idag är byggt kommer åtminstone värmepumpen rent fysiskt inkräkta på område 1.

Jag kan bygga en ny enklare plattform av marksten eller trall intill däcket enkom för att ställa pumparna på om det är nödvändigt, men jag undviker naturligtvis gärna :), då även rör och slangar blir längre. Det påverkar heller inte problematiken med att få ut en kabel.
 
Jag tänkte också på krocket, men de bågar jag ser framför mig får nog svårt att penetrera en kabel. Men kanske finns det krocketspel med kraftigare bågar som bankas ned...

Grundregeln är att hålla el borta från områdena, dvs inom 3.5 meter från bassängen. Område 1 är speciellt känslig där så man ska anstränga sig extra för att hålla el minst 2 meter bort från bassängen.

Därefter får man söka alternativa lösningar. Viss poolmateriel (pumpar och värmare) är ju avsedd för platsen och ska då installeras enligt anvisningarna, även i område 1. Det ska uppfylla reglerna. En luftvärmepump tror jag dock inte hör dit, definitivt inte kopplingsdosor.

Så, man har då möjligheten att begränsa områdena med skiljeväggar. De ska vara minst 2.5 meter höga men annars anger reglerna inga detaljer. Man får dels beakta vattenstänk från poolen och dels vad som är berörbart och dels hur det kan bli berörbart (kan ett barn öppna en dörr/lucka till LVPn tex?). Så kanske duger ditt staket, kanske behöver det vara "tightare".

Diagram över säkerhetszoner runt en bassäng med måttangivelser och skiljeväggar enligt el-säkerhetsregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.