Vi ska dra upp tomrör för framtida bruk (antennkabel, el, mm) från övervåning upp på kallvinden. Vi kommer ju då bryta diffspärren och dra rör från varmt utrymme till kallt. Hur bör man genomföra detta på bästa sätt dels för att behålla tätheten i diffspärren men även för att inte drabbas av kondens i rören under den kalla årstiden?
 
Kondensen undviker du genom att plugga rören med exv. en tuss mineralull (eller vad för isolering du nu har på vinden, förslagsvis). I så små rör så är det mest när luften kan strömma fritt som det blir problem.

Att det skulle bli problem med diffspärren bara genom att du sticker igenom några rör har jag svårt att se. Men så *har* jag inte ens någon diffspärr mot vinden, så vad vet jag... :) (Jag har däremot mekanisk frånluft och därmed undertryck på boningsplanet så det blir inga problem med fuktutfällning på vinden ändå.)
 
Du ska definitivt täta till röret på varma sidan för annars så får du upp varm fuktig luft genom röret som kondenserar på vinden. Tänk också på hur stort hål i diffspärren du gör för röret. Helst ska man se till att det blir helt tätt runt röret.
 
Erfarenhetsmässigt så skulle jag säga att det inte spelar någon roll i vilken ände man tätar smårör (alltså ett vanligt VP-rör). Luften kan inte röra sig tillräckligt för att du skall kunna få någon kondens. Det finns inga elektriker som petar i isolering i dosorna på en undervåning till rören som går upp på vinden.

Om det gäller ett större, tomt rör, då är det en annan femma. Men inte ens med mina 50mm-rör är det något problem eftersom de är fulla med kablar.
 
Jo, det är sant att den klart övervägande fukttransporten i röret blir konvektion och den stoppar man oavsett var i röret det är tätt bara att det är tätt. Av ren princip så är det dock lättast att förklara att det ska vara på den varma sidan för att folk inte ska göra fel när det gäller andra tätningar.

Att inte elektriker generellt tätar dosorna i ett hus är ju inte en bra anledning till att göra likadant själv. Elektriker är ju ofta duktiga på att skapa otätheter i byggnadsskalet som man märker när man tryckprovar husen eller letar fuktproblem. Nu är det ju inte enbart elektriker som har svårt att hålla tätt utan många olika yrkeskategorier gör ju sitt till men det är ju oftast bara en brist i kunskap om riskerna som gör att det otätt med risk för fuktproblem. Vet dock att det också finns många duktiga yrkesarbetare som tätar på ett bra sätt.

Har nyligen sett ett öppet vp-rör på 13 mm som gick upp på en vind och där man hade en rejält missfärgning ovanför röret efter bara 2 år.
 
fgranne skrev:
Att inte elektriker generellt tätar dosorna i ett hus är ju inte en bra anledning till att göra likadant själv.
Förlåt jag var otydlig. Jag menar att elektriker inte tätar i dosänden av röret utan *istället* i den ända som sticker ut på vinden. (Sedan finns det förstås slarvrar som inte gör det heller, men det är en annan sak). Alla de elektriker jag känner är väl medvetna om problemet med kondens, speciellt i nyinstallation då de ofta ställs inför att dra el i blöta rör och dosor, pga av kondens som runnit ner längs rören.

Att täta ett VP-rör på den varma sidan är alltså svårt, krångligt och onödigt. Det räcker gott att göra det på den kalla.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Förlåt jag var otydlig. Jag menar att elektriker inte tätar i dosänden av röret utan *istället* i den ända som sticker ut på vinden. (Sedan finns det förstås slarvrar som inte gör det heller, men det är en annan sak). Alla de elektriker jag känner är väl medvetna om problemet med kondens, speciellt i nyinstallation då de ofta ställs inför att dra el i blöta rör och dosor, pga av kondens som runnit ner längs rören.

Att täta ett VP-rör på den varma sidan är alltså svårt, krångligt och onödigt. Det räcker gott att göra det på den kalla.
Bra, då är vi överens. Sen beror ju på hur röret som frågeställaren undrar över ser ut och är draget i vilken ända som blir enklast att täta i det här fallet.
 
Redigerat:
Är mitt uppe i en renovering där det i ett rum ligger 16mm flexrör klamrat mot timmerväggen och sedan isolering och plast, mellan apparatdosor. Skall man då täta i båda ändarna i dosorna för att förhindra kondens i rören eller hur stor är risken att det blir kondens i röret?
 
Om det är rimligt tätt (dosor osv) och går i samma nivå, alltså inte upp och ner, i samma rum så skulle jag säga att risken är minimal. Det måste kunna ske en lufttransport för att få kondens. Och det sker egentligen bara när rör går upp på exv. en kallvind, dvs det blir stor skillnad mellan varm och kall sida i vertikalled.

Det är klart att du kan pilla i en bit mineralull eller annat *obrännbart* material i ena änden så är du helt, 100% säker, men jag hade inte brytt mig om det och känner ingen som skulle gjort det. (Det går ju dessutom alltid att köra ett år för att sedan lyfta på locket och peta dit ett stopp om du märker att det blivit fukt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.