Hej!
Jag ska isolera samt sätta Osb innan elektrikern kommer( garage) Hur ska jag göra här? Försöka fästa det gula kabelskyddet längst regeln o sen bara trä ut genom ett hål i OSB? Några förslag o regler ? Är helt oerfaren av el men eftersom elektrikern vill ha OSB innan han kommer så måste jag hitta ett bra sätt.

Det blå ska föreställa kabel o elcentral
Tack!
 
  • Byggplats med isolerade väggar, trästomme, markerad yta i blått och gula rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Ska all el vara utanpåliggande? Känns ju annars ganska smidigt att dra allting infällt nu när väggarna är öppna.
 
M Maledictus skrev:
Ska all el vara utanpåliggande? Känns ju annars ganska smidigt att dra allting infällt nu när väggarna är öppna.

Tänkte ha taket infällt. Vill bo in mig o känna var uttag osv behövs. Vill inte slänga upp uttag hej vilt heller pga förvaring osv
 
Brukar vara så att elektrikern drar all elkabel först samt skåp. Sen sätter du isolering och osb och så återkommer elektriker och kopplar ihop grejerna och installerar det du vill ha.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Den gula slangen är för kort så den behöver skarvas.
 
daddydj daddydj skrev:
Den gula slangen är för kort så den behöver skarvas.
Varför måste den skarvas? Huvudsaken är väl att den är inne i bygget ? Måste den enda upp till centralen menar du?
 
J Jabinski skrev:
Varför måste den skarvas? Huvudsaken är väl att den är inne i bygget ? Måste den enda upp till centralen menar du?
Ja. Vad är annars vitsen med röret? Då kunde du skitit i röret helt och hållet.
 
P Per-Elofsson skrev:
Ja. Vad är annars vitsen med röret? Då kunde du skitit i röret helt och hållet.
ok trodde endast det var för skydd under jorden o inte inne i garaget. Där ser man. Då får det blir till att skarva.
 
J Jabinski skrev:
ok trodde endast det var för skydd under jorden o inte inne i garaget. Där ser man. Då får det blir till att skarva.
Lös kabel i vägg är inte ok. Gula slangen ger visst fysiskt skydd och om kablarna någon gång ska bytas ut är det härligt att ha slang hela vägen
 
Är det Fasadmätarskåpet som ska sitta på utsidan eller är det elcentralen som ska betjäna garagets utrustning?

Det är alltid lite krångligt när man ska ha något i yttervägg.

Men enklast är om det är på insidan av garaget som du ska ha elcentralen att bara sätta upp en bit skiva ca 1x1m sen fritt runt om. Då kan man borra lite hål i den och dra slangar där det behövs. Sen kan du fortsätta med att skiva igen väggen när allt är klart så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.