Jag bor i en lägenhet som är byggd i början på 1990-talet så de enda jordade uttagen jag har är för spis, kyl/frys, tvättmaskin och torktumlare. I elcentralen har jag två separata automatsäkringar för tvättmaskin och torktumlare.
Jag har en hel del datautrustning som jag gärna skulle vilja ha kopplade till jordade uttag, så min tanke var att man skulle kunna dra om de oanvända ledningarna från tvättmaskinen (finns att tillgå bakom en väggdosa i väggen mellan hall och badrum) till ett vägguttag som man sedan skulle kunna koppla datautrustningen på.

Vad vore problemen med att göra detta?

Ovanstående är min ursprungliga tanke och något förenklat (jag har en tvättmaskin så det vore torktumlarens ledningar jag skulle använda). Jag förstår att man bör hyra in en fackman för att göra något till att börja med. Ovanpå det har jag för mig att jag läst att man måste jorda samtliga ställen i en lägenhet och att det inte är regelrätt att ha både ojordat och jordat.
En av anledningarna till att jag vill ha jordade uttag är för att UPS och överspänningsskydd fungerar bättre.
Ovanstående stycke har gjort min ursprungstanke mer teoretisk än något jag faktiskt kommer att utföra men det vore ändå intressant att höra vad andra tycker.
 
Jord för UPS och överspänningsskydd kan vara aktuellt i telestationer och datahallar, för hemmabruk i en lägenhet lär det inte vara någon skillnad IMHO. Andra användare får gärna fylla på med sina synpunkter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Överspänningsskydd fungerar nog rätt dåligt om de inte har jord, jag tror att de shuntar överspänningen just dit.

UPSer kan jag inte uttala mig om.

Datorutrustning, i alla fall lite äldre, har ibland problem med att nätdelen läcker lite mot skyddsjord. Om man inte har jordat uttag kommer datorns jordade delar (t.ex. chassit) anta en potential mot omgivningen som kan ge en inte helt bekväm upplevelse i fingrarna. Jag hade en gammal dator för ca 15 år sedan med det problemet, tror att även nya kan ha det.

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Om bostadsrätt, tråda om hela lägenheten eller åtminstone det berörda rummet. Om det inte är rörstopp så är det snabbt gjort.
 
tommib skrev:
Överspänningsskydd fungerar nog rätt dåligt om de inte har jord, jag tror att de shuntar överspänningen just dit.

UPSer kan jag inte uttala mig om.

Datorutrustning, i alla fall lite äldre, har ibland problem med att nätdelen läcker lite mot skyddsjord. Om man inte har jordat uttag kommer datorns jordade delar (t.ex. chassit) anta en potential mot omgivningen som kan ge en inte helt bekväm upplevelse i fingrarna. Jag hade en gammal dator för ca 15 år sedan med det problemet, tror att även nya kan ha det.

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Om bostadsrätt, tråda om hela lägenheten eller åtminstone det berörda rummet. Om det inte är rörstopp så är det snabbt gjort.
Det är en hyresrätt. Inte speciellt troligt att hyresvärden vill stå för kostnaden.
 
tommib
Nej, men du kanske kan göra det om det är viktigt för dig.

Eftersom det är en hyresrätt måste du ändå ha värdens tillstånd för att koppla med elen.
 
Som sagt regelverket föreskriver att allt i ett rum (inte hela lägenheten) skall vara antingen jordat eller ojordat. Så du kan inte dra in jord till ett nytt uttag.
 
hempularen skrev:
Som sagt regelverket föreskriver att allt i ett rum (inte hela lägenheten) skall vara antingen jordat eller ojordat. Så du kan inte dra in jord till ett nytt uttag.
Ok, jag trodde det var hela lägeheten som gällde. Det aktuella rummet är en klädkammare utan några uttag i, dock så finns det en taklampa så det skulle ändå falla på det.
 
Att jorda två uttag en en klädkammare är en enkel åtgärd för en elektriker så även om det är en hyrsrätt kanske det är något du vill bekosta om du anser det vara tillräckligt viktigt?
 
Conqvist skrev:
Att jorda två uttag en en klädkammare är en enkel åtgärd för en elektriker så även om det är en hyrsrätt kanske det är något du vill bekosta om du anser det vara tillräckligt viktigt?
Jag gör en gissning på att det arbetet skulle kosta ca 2000:-, så jag får överväga hur viktigt jag tycker det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.