Hej,

Vad är det för regler eller praxis hur man lägger VV stammen och radiatorslinga.
Jag har idag ett lågtemperatursystem vilket tidigare var högtempurerat. I samband med ombyggnad har jag möjlighet att lägga om VV-stammen och lägga dem jämte radiatorslingan. Det ger mig fördelen att jag i a f under vintertid får i princip omgående VV.
Idag behöver jag tappa ur ca 6-7 liter innan jag får VV i badrummet beroende på avståndet till Värmepumpen.

Finns det några skrivna eller oskrivna regler mot detta? Tex för legionella eller om värmeslingan skulle ge mer än 60 grader? Eller är det t o m vanligt förekommande placering av VV?
 
Pratat med lokala röris. De avråder.
 
Tror inte de kan vara så farligt.
Det är väl inte alltid varmt? Och du spola ju då ock då. Inte värre än en VVB i en acc. tank som står över helgen när du är borta.

Är nog många hus där alla rör går i ett och samma schakt
 
Nä.. de sa ungefär samma. Då man tappar VV ofta så bör det inte vara problem med legionella... men de avrådde i alla fall.
 
Men gav de ingen bra anledning varför de avrådde?
 
Princip sa de att man normalt inte gör så och att det ändå inte ger fullt varmvatten så det är inte mycket vunnit. Så de rådde mig att i så fall lägga cirkulation på VV.
 
Cirkulation på VV är rätt dyrt så jag hade nog väntat på vattnet.

Är det inte smidigt att dra rören där då? Var ska du annars dra dom.
Kollade i mitt hus och där går, KV, VV, radiatorrör och avlopp i samma schakt
 
gadeberg skrev:
Är det inte smidigt att dra rören där då? Var ska du annars dra dom.
Det är inget nybygge utan jag förändrar mitt enrörsystem på värmesidan då jag gått från högtempurerat till lågtempurerat system. Tappvatten och radiatorslinga är separerad idag men jag funderade på lagt ihop dem om det hade get bättre varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.