Går det bra att skruva Essve Lättbetongskruv vid syllmontage med en slagskruvdragare eller är en skruvdragare med ställbart moment nödvändig?

Gäller montage av 45mm syll i leca.

Essve skriver: ”Använd gärna momentskruvdragare och ett lågt varvtal för att undvika överdragning.”. Ska jag tolka ”gärna” att det går bra med slagskruvdragare?:D

Länk till skruvtyp: https://www.essve.se/essvese/sv/pro...v/lättbetongskruv-försänkt-skalle-corrseal-46
 
E
Inga problem alls att dra med vanlig dragare. Se till att dra på låg växel och stanna när skallen gått ner i syllen. Det är bra att förborra hålet innan man drar i skruven.
 
Hur kan du tolka momentskruvdragare som slagskruvdragare? :)

Drar du lättbetongskruven bara en aning för hårt så tappar du all hållfasthet i den så dra med ”lagom” moment.
 
Nissens
E epw skrev:
Inga problem alls att dra med vanlig dragare. Se till att dra på låg växel och stanna när skallen gått ner i syllen. Det är bra att förborra hålet innan man drar i skruven.
Nu var ju frågan om han kunde använda en slagskruvdragare... jag tolkade det som att han inte har en ”vanlig dragare”...
 
Drar en hel del betongskruv med ”muttermaskin” både 10 och 12 mm men helt utan hållfasthetskrav
Jag skulle aldrig dra nått dyligt med slag
Rekomenderar i brist på maskin gammal hederlig handkraft.....
Väldigt ofta som slaget drar sönder skruv eller hål
 
E
Jag läste lite slarvigt men det är ingen fara att dra dom med knack bara man ger sig i tid och inte överdrar dom. Detta är såklart lättare med vanlig dragare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Perfekt, ännu en anledning att få köpa nya verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.