Hur bör ventrör dras i ett isolerat tak. Om jag bygger ett isolerat tak med 500mm isolering kan jag i denna ha ett oisolerat spirorör?
Eller ska spirorör alltid vara isolerade även fast de ligger i isolering?

Om ett spirorör dras i isoleringen ska jag kanske öka på till ca 600mm isolering för att
kompensera för att röret ligger i isoleringen eller är det så marginellt att man inte behöver bry sig om detta?
 
Det bror ju lite på hur du tänkt använda spiroröret? Är det ett inlopp för luft så måste du ju vara extremt noga med isoleringen eftersom luft utanför röret kommer kondensera på kallt rör vintertid.

Är det frånluft blir det ju inte bättre av att du har "egen" isolering till spirot, men jag skulle försöka lägga det i den varma delen av taket, dvs närmast boytan.
 
Det är väl en bra lösning att lägga röret i isoleringen men det kanske behöver en brandisolering först.

Protte
 
Det handlar om både frånluft från kök och bad samt tilluft till andra utrymmen samt ingående luft utefrån.
Det kan även bli så att en kortare sträcka kanske rören kommer ovan isolering och
då är det så klart ett måste att rören ska vara isolerade. Tänkte om det var någon grundregel att det alltid ska vara något lindat runt rören för kondensering och brandsäkerhet eller nått sånt.

Men ligger röret i isoleringen så kan jag fortfarande ha samma isolertjocklek på taktisoleringen det är inget jag behöver öka på för att det ligger några rör där?
 
Jag vet inte vad praxis är när man drar rör i tak, men om du ska ha tilluft via rör på detta sätt så måste det ju som sagt kondensisoleras och då är det extremt viktigt att det blir helt tätt, dvs då måste använda någotannat än stenull i hönsnät runt rören.
 
Du behöver bara brandisolera om det är flera brandceller i huset.
Är det bara du/din familj som bor i en villa så behöver du inte brandisolera frånluft/tilluft.
Uteluft (dvs den som ska in till aggregatet) skall kondensisoleras.
Avluft (frånluften efter aggregatet) skall även den kondensisoleras.

Så har jag förstått det hela, håller själv på med ventilationen...+ allt annat.
 
Tackar!
En enfamiljsvilla 1-plan handlar det om.
Det ska alltså alltid kondensisoleras även fast spiroröret skulle ligga helt i isolering?
Ifs ganska logiskt då det är kallt på vinden och röret är varmt. Lite kondens blir det garanterat.
 
Nja, det är när det är tvärtom du får problem, kallt i röret och varmt på vinden.
 
Kall luft i röret => kallt rör => omgivande luft (även i isolering) närmar sig sin daggpunkt och fukt faller ut på det kalla röret => sten/glasull möglar => riva taket => jobbigt.

Det är därför kondensisoleringen måste vara helt tät. Jämför tex med isoleringen du kanske har på köldbärare in till en bergvärmepump.
 
Strålande tack för bra förklaringar.
Alltid kondensisolerat helt enkelt.

Att dra rör i isoleringen är det så man brukar göra om det är trångt och ingen riktig vind att dra på?
Installationen kommer för min del ske när taket byggs och jag tänkte ha 50cm isolering, i denna lägger jag spirorören mera isolering och sedan luftspalt och yttertak.
 
Jag tror att man alltid försöker dra det i isoleringen för att slippa hålla på med att isolera rören var för sig.
Dra rören, sprutisolera lösull är det enklaste.

Det går även (som i mitt fall) när man har skivor, att lyfta dem och lägga rören, återisolera, mycket mer puljobb med att skära till isoleringen så att det passar, men det går.

Och jag förstår nu medans jag skriver att du inte kommer ha någon vind, så då är det enda alternativet att dra det i isoleringen, om man inte vill bygga massa lådor i rummen för att gå fram med ventilationen.
 
JOW skrev:
Jag tror att man alltid försöker dra det i isoleringen för att slippa hålla på med att isolera rören var för sig.
Dra rören, sprutisolera lösull är det enklaste.

Det går även (som i mitt fall) när man har skivor, att lyfta dem och lägga rören, återisolera, mycket mer puljobb med att skära till isoleringen så att det passar, men det går.

Och jag förstår nu medans jag skriver att du inte kommer ha någon vind, så då är det enda alternativet att dra det i isoleringen, om man inte vill bygga massa lådor i rummen för att gå fram med ventilationen.
Tack. Nä precis tanken är att behålla mycket takhöjd och inte någon vind men visst jag kan ha 500mm isolering, lite luftspalt och sen 200mm för ventilationen det är inte allt i världen. Får se det blir bästa konstruktionen som får styra hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.