Hej,

Jag har ställt en fråga om hur man kan installera en ny grupp med vägguttag:

http://www.byggahus.se/forum/el/164097-installera-ny-grupp-med-vaegguttag.html

Jag skulle kolla igenom exakt vad som finns i alla kopplingsdosor idag och märkte att fasen är svart. Det finns jord framdragen till kopplingsdosorna men inte till apparaterna annat än i kök och badrum. Hur kompletterar man bäst med jord i en anläggning med plåtrör? Jag har förstått att man helst drar EKK men i den är ju fasen brun. Skulle ni rekommendera att man endast drar ut en gulgrön FK till uttag eftersom befintliga ledare ser fina ut? Eller skall man dra EKK och blanda in brun fas i de rör där jord saknas (och då ta bort befintliga ledare vilket resulterar i blandat svart och brun fas)? Eller måste man riva ut allt för att det skall bli konsekvent med brun fas och EKK överallt trots att det finns ok ledningar på många ställen redan?

Det vore bra att få veta vad som krävs för att det skall bli ok så att jag kan uppskatta hur stort det här jobbet kommer att bli.
 
Jag tror inte att det går att få i EKK så enkelt. Använd en av färgerna som dragtråd och haka på FK i samma färg och gulgrön, dra sedan igenom. Eventuellt så kan det vara enklare att byta ut båda FK och dra i tre nya där det saknas jord. Det kan även gå att få i en dragfjäder och dra i gulgrön, men det är inget som jag skulle försöka med.
 
Redigerat:
Mikael_L
Är de befintliga ledningarna i OK skick och av PVC (är det PVC är de med nästan 100% säkerhet fortfarande i fint skick) så skulle jag personligen bara slanga in gul/grön skyddsjord och komplettera med.
Där det ev krånglar skulle jag slanga in ett paket med nya ledningar, där jag lät svart vara fas, dvs lika som den befintliga standarden. Och använda de gamla ledarna som dragtråd.

Slutligen, är det en installation med svart som fasfärg och man behöver komplettera något så är det OK att använda brun fas istället. Men vid enstaka grejer kan det möjligen vara lite snyggare att fortsätta med svart som fas, så länge det rör sig om enkelledare.
Blir det någon del med kabel så blir naturligtvis brun fas i den delen, och ingen elektriker har några problem med detta.
 
Man får byta ut trådarna i pansarrör, för det anses som en underhållsåtgärd (om man sen drar i en jordtråd får väl det oxå anses som en "moderniserande" underhållsåtgärd), kravet är att man ska isolationsprova installationen (som man alltid ska göra egentligen). Men jag tror det blir svårt att skjuta i en tråd till annat än i kortare sträckor, du blir nog tvungen att använda befintliga trådar som dragtrådar. Och har du inte jordfelsbrytare så är det defintivt läge för en sådan nu.
 
Tack, det låter bra. Då blir det inte allt för mycket jobb för en ganska liten justering pga färgerna. Jag skall låta montera JFB samtidigt.

Ledningarna är från tidigt -90 tal och av PVC.
 
Glöm inte isolationsprovningen !
 
Jag skall påminna installatören om det skulle glömmas bort.
 
Hm. Nu börjar jag undra över isolationsprovning också. Det här tar aldrig slut:

Om man meggar fas+noll mot jord och det blir ok så är väl det frid och fröjd. Men eftersom jag har rör av metall som vad jag vet inte är anslutna till jord i centralen på något sätt, skall man då megga även fas+noll mot röret?
 
Det beror på om rören är åtkomliga, eller är i kontakt med något ledande som är åtkomligt. Men det är ju inte fel att mäta mot röret om det går.
 
Man vet ju aldrig om rören sitter ihop ordentligt hela vägen, men man får ju om inte annat en bit provad iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.