Alla hyllar unisont OSB för att det är så bra att sätta bakom gips då man kan skruva i det. Jag håller på och snickrar och då och då tar man en skräpbit OSB när man bygger något. Tyvärr så tycker jag inte alls att den är speciellt bra att skruva i. Jag tycker att man ofta drar "gängpaj" när man ska skruva i OSB. Vad gör jag för fel? Särskilt 4 mm skruv är svårt att få att fästa bra i OSB.
 
Osb är inte det bästa att skruva. Plywood är bättre med också mycket dyrare. Med Osb bakom så får man skruva försiktigt så att man inte drar sönder Osb:n. Men det är mycket bättre än enbart gips. Fast ska man fästa tunga saker skulle jag sätter kortlivat eller plywood. Osb är mer för vägglampa, små hyllor, tavlor vältskydd för möbler och andra småsaker man vill sätta upp.
 
Som sagt kan OSB inte jämföras med plywood men med rätt skruv och försiktighet så duger det utmärkt. Välj en så grov skruv som möjligt och inte för lång.
Kör du med skruvdragare så var försiktig. Även om momentet kan justeras så kan det vara för mycket även på lägsta.
 
matbanan skrev:
Osb är mer för vägglampa, små hyllor, tavlor vältskydd för möbler och andra småsaker man vill sätta upp.
Fast alla dessa saker fungerar ju utmärkt att sätta i enbart gips också, speciellt om man använder mollyplugg. Så vad var poängen med osb igen?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Undrar detsamma, satte osb i garaget men har ändå fått leta reglar att skruva i. Visst, väggarna känns stumma och rejäla men nåt vettigt att skruva blev det inte.
 
Planerar jag att hänga tunga saker bakom en vägg så sätter jag K-Plyfa, tex när jag reste väggen där TV'n skulle hänga i förra lyan, resten av väggen blev med OSB då det på sin höjd skulle upp någon krok eller tavla.
Det går att dra i OSB men precis om övriga säger så är det mest för smått samt att väggarna blir styvare och känns mindre ihåliga.
 
  • Gilla
hajjen53
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Fast alla dessa saker fungerar ju utmärkt att sätta i enbart gips också, speciellt om man använder mollyplugg. Så vad var poängen med osb igen?
Om man vill flytta på något så har man ett rejält hål där mollypluggen suttit. Om man får bort den, vill säga.
 
Jag föreslår att det är mer fel på er skruvtalang än på OSB-skivan......;)

Har aldrig haft några problem med att skruva i OSB, lätt eller tungt.
 
  • Gilla
Perplexed och 5 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Om man vill flytta på något så har man ett rejält hål där mollypluggen suttit. Om man får bort den, vill säga.
För att ta bort mollyplugg brukar jag ta en större borr, 8-10mm, och borra tills kragen släpper och peta in resten av pluggen i väggen.
 
Inga problem att få ut mollyplugg. Skruva ut skruven en bit och slå in den med hammare så att du rätar ut pluggen igen. Sen är det bara till att dra ut den. Och då kan man återanvända den om man vill.
 
Krilleman
MathiasS skrev:
Jag föreslår att det är mer fel på er skruvtalang än på OSB-skivan......;)

Har aldrig haft några problem med att skruva i OSB, lätt eller tungt.
Håller med. Hur många byggen är inte utförda med "billig" OSB bakom gips på plåtreglar i alla väggar?!

I det hängs sedan allt, tvättställ, hyllor, div inredning, osv... Varför skulle det sluta fungera just nu?

Tror mer att det hänger på skruvtalang och fel skruv-val!
 
Fast vad är rätt skruv och hur gör man? Jag lyssnar gärna på alla tips.
 
Ja, även jag tycker att det känns ganska obekant med att OSB skulle vara dåligt att skruva i.

//Patrik
 
Inte jag heller. Har satt upp heavy duty stålhyllor som är tungt belastade utan problem. Gör inte på något speciellt sett och har inga speciella skruvar heller.
 
Jag har skruvat upp kök och tunga hyllor och annat i OSB... Det man får tänka på är rätt längd på skruv. För att skruva upp en plåtbit med 1mm tjocklek på en OSB/gipsvägg måste man tänka på att gängen ska ta i osbn då det är max iskruvat. T.ex en 4,2x42mm skruv har ganska långt område närmast skallen utan gäng så då är det risk att all gäng hamnar bakom OSB skivan.

Dragtåligheten är inte så himla mycket sämre än plyfa!
 
  • Gilla
Eryl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.