Hej!

Jag har en minimaster i köket som jag ska flytta i samband med renovering av köket. Grannen har flyttat sin och fått godkänt av föreningen. Jag ska göra likadant som honom med ett undantag. Den nya köksfläkten ska sitta ett par meter ifrån avluftskanalen.

I korta drag; Uteluftskanalen kommer flyttas och tas i väggen på andra sidan huset, och den gamla uteluftskanalen kommer användas som avluftskanal. Detta medför att jag får den gamla avluftskanalen "ledig" och kommer använda den till en separat väggmonterad köksfläkt.

Grannen satte fläkten där minimastern satt tidigare, vilket ger ett näst intill rakt rör upp till taket på ca 2 meter.

Jag vill sätta spis och fläkt 2 till 3 meter åt höger istället, vilket gör att röret kommer gå upp från fläkten, sen 90 grader till vänster, 2-3 meter horisontellt och sen 90 grader upp och ut genom tak.

Rent tekniskt med rördragning så är det inga problem. Finns gott om plats i vinden (kök på övervåning/sutteräng) för röret.

Min fråga är bara om det är okej att dra köksfläktens kanal horisontellt ett par meter. Tänkte på rengöring m.m. i framtiden.

Jag har försökt ringa två olika sotarfirmor i stan, men de svarar aldrig.

Någon som kan hjälpa mig?
 
Det är okej, Men se till att du får dit rensluckor så att systemet blir rensbart.
Gärna en renslucka i samband med att kanalen böjer upp mot vinden, och att den går att komma åt ordentligt.
 
Va bra! Det underlättar att kunna sätta fläkten lite var man vill. Röret kommer ligga isolerat på vinden väl åtkomligt. Jag kan sätta rensluckor i båda 90gradarna. Finns ju smidiga rensluckor integrerat i 90-böjar.

Räcker det med en, eller ska jag montera 2? Total längd på röret från fläkt till huv på taket blir 4-5 meter.
 
Ta du två om du kan. Så har du både hängslen och livrem när det blir dags för ovk.
 
Lägenheterna räknas som småhus och berörs inte av ock längre säger ordföranden.

Tack för svaren! Over and out!
 
C
Stopp ett tag! Det måste vara brandskyddsmatta på kanalen till köksfläkten, även i genomföringen, så där kanske du får göra om lite om det inte är det förut.
 
Jo ,men om det är en gammal minimaster så brukar avluften vara ordentligt isolerat hela vägen upp av brandmatta.
 
Lägenheten och minimastern är från 1987.

När jag skrev att fläktröret kommer ligga isolerat på vinden så menade jag inte isolering, utan just brandskyddat. Var lite otydlig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.