Min grannes vatten går genom mina rör i mitt badrum. Det finns en ventil på min sida under mitt tvättställ för att stänga av hans vatten i sitt kök.
Kan man man göra en separat rördragning genom mitt golv och upp genom väggen in till grannen?
Jag ska göra en totalrenovering så undrar om man kan man göra detta i samband?
Läste på Säkert vatten att man inte får dra rör genom golv till bad och dusch men hur funkar det till ett kök?
 
  • Vitkaklat badrum med synliga rör längs väggen och grått kakelgolv, inklusive dusch och tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och ventil under tvättställ som är kopplade till grannes kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en bostadsrätt det handlar om?

Vad är väggen som skiljer er åt gjord av?
 
Ja det är en bostadsrätt.
Tror det är betong.
 
Börja med att prata med styrelsen, det kanske är stamrenovering på gång?
De kromade rören och brunnen ser ju inte lastgammalt ut, men kaklet och rören som går in till grannen ser äldre ut ..

För övrigt är det ju inte ditt problem att lösa ...
 
De har sagt att de ska hjälpa till och en rörmokare rekommenderade att de kan dra 2 st extra rör genom badrummet. Blir alltså 4 st utanpåliggande rör. Han sa även att man kan dra grannes rör i golvet. Går det? Då jag läste på säkert vatten att man inte får lägga rör i golv i badrum
 
Så länge inga kopplingar är dolda så finns inga teoretiska problem. Men teorin och praktiken är inte så att funkar ihop
 
B
C Claralovisa skrev:
De har sagt att de ska hjälpa till och en rörmokare rekommenderade att de kan dra 2 st extra rör genom badrummet. Blir alltså 4 st utanpåliggande rör. Han sa även att man kan dra grannes rör i golvet. Går det? Då jag läste på säkert vatten att man inte får lägga rör i golv i badrum
Varför inte bara lita på vad rörisen säger.
Varför skulle du inte kunna dra rören i golvet för.

Du har ett större problem med rören i duschen genom väggen.

Sluta läs säker vatten och lita på installatören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.