Hej!
Gjorde en liten ritning på huset, de är så att jag tänkte dra ett rör från vardagsrummet till sovrum nr 2. Intaget ska ske strax över kaminen i vardagsrummet och sedan ut i sovrum2, vid golvet eller taket? Tänkte ha utloppet vid golvet i sovrummet, då borde väl få bättre användning av värmen än att släppa ut den i taket o sovrum2?
När jag dragit röret så funderar jag ju på var jag ska fläkt någonstans. Ska jag ha en fläkt i röret i vardagsrummet som suger in värmen i röret som går till sovrum2, eller ska jag suga ut luft ur sovrum2 ut i hallen och skapa ett undertryck som sedan förhoppningsvis resulterar i att att rummet tar ny luft ifrån röret från vardagsrummet? Kanske borde täta fönstret i sovrummet ordentligt i så fall..
Eller ni har kanske några andra idéer? Tanken är alltså att flytta värmen från kaminen till sovrum2, som sedan ska gå tillbaka till vardagsrummet igenom hallen, och på så sätt få cirkulation på värmen i huset.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du vind? om du har det skulle jag dra röret uppe på vinden och montera en kanalfläkt och 2 ljuddämpare där uppe. Självklart måste det hela isoleras ordentligt.

Det är inga problem att släppa luften vid taket eftersom du sätter fart på luften i hela rummet när fläkten går, du kommer altså få i princip samma temperatur på all luft i hela rummet.

Ang tätning av fönster så ska det inte vara några problem sålänge dörren är öppen i sovrummet alternativt att du skapar en spalt mellan dörr och golv eller monterar ett överluftdon.
 
Okej tack för svaret! Japp jag har vind och där tänkte jag dra röret, ska bara inhandla lite rör. Vad ska de vara för isolering? Finns de någon tejp man kan linda på eller måste de mineralull?
 
Ingen som vet vad man bäst isolerar rören med?
 
Isolera rören gör du enklast med vanlig "byggmatta" gärna med papp på så inte vinden kan blåsa igenom isoleringen.
Se till att få på rejält gärna en 20cm.
 
Ska man isolera även kanalfläkten?
 
Ja även fläkten, både för kondensrisken och gör lite för att dämpa ljudet också.
Se bara till att du kan få bort isoleringen den dagen du skall byta fläkt.
 
Att isolera med 200mm isolering låter extremt overkill, dessutom är så tjocka mattor enormt besvärliga att arbeta med, särskilt på så små rör som det kommer att röra sig om, dvs 125-160 eller däromkring.
Är vinden isolerad eller är där fritt blås?
Har du någon slags isolering där så bör det räcka med 50mm isolering, är den inte det så kan du eventuellt gå upp till 80..
http://www.lindab.se/dokumenter/035_03_isolering.pdf denna isolering skulle jag rekomendera, det räcker gott och väl med 65C.
 
Funderar också på om 200mm är lite väl mycket, det är en kallvind, det är väldigt mycket isolering ovanpå innertaket, men ingenting på själva hustaket, så de är ju kallluft som cirkulerar där uppe för att de ska ventilera. Hade funderingar på att gå ner till 100mm, men de kanske räcker även med 80. tack för länken, borde ju räcka med en sån, är de viktigt med vindpapp ovanpå isoleringen?
 
Skall kanalen gå på kallvind skulle jag lägga på 200mm ... om du inte vill tappa värmen till kallvinden.
Om jag inte minns fel är minsta isolering på kanaler till FTX -aggregat 120mm för att inte tappa temperaturen.
 
Vi har byggt en anläggning i ett flerbostadshus där konsulten hade tagit i tills han skämdes med tjocklek på isoleringen och där är det 150mm, 200 mm är enormt mycket isolering 50-100 mm är mer normalt.
 
okej hm, blir fundersam igen, hade tänkt mig 100mm med hönsnät och alumium runt om, men nu blir jag fundersam igen, visst, kan ju testa med 100mm, sen slänga på 100mm till om de inte skulle behålla värmen..
 
konsulterna föreskriver 60+60 mm vid kallvind.(mellan sverige)
var uppe och kröp på en vind för några veckor sedan de hadde bara 30!
om jag var du skulle jag rulla ut en hundra matta montera spiro på mattan täck sedan över med en hundramatta till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.