Jag har ställt den här frågan tidigare, men gör ett nytt försök nu då jag lyckats få tag på en tomtkarta :)

Vi vill flytta den väg som går tvärs över vår tomt (3:1 & 4:7 på tomtkartan), kruxet är just att det är en samfälld väg eller en väg som ligger på samfälld mark.

Tidigare var det vägen till byns gemensamma kvarn, men den vägen är numer ersatt av en ny och de enda som använder och sköter underhållet är vi och vår granne.
Vår plan är att flytta vägen närmast vår sydöstra tomtgräns (det handlar alltså om ca 50 m), men fortfarande dra den hela vägen till grannen 4:23.

Hur går vi tillväga??

Vi har försökt få svar av lantmätare och gatukontor, men de flesta vill helst bara koppla oss runt.. :-D
Har vi tur får vi ett svar i veckan, men jag gör ytterligare ett försök här oxå!
 
Jag hade gjort följande.

Börja med att diskuttera saken med all berörda av vägen, se till att få deras medgivande (skriftligt) att vägen flyttas.

Två så hade jag författat ett brev till lantmäteriet med en skiss hur ni har tänkt er samt bifoga intygen från grannarna. Jag hade formulerat brevet som en fråga hur man skall hantera detta.
Har för mig att lantmäteriet som myndighet är skyldiga att svara på brevet inom en viss tid.

Alternativ så skiter du i att prata med lantmäteriet om vägflytten utan bara flyttar vägen med grannarnas medgivande.
 
Alternativet att flytta vägen eller göra något annat i samhället utan att berörda är införstådda med detta är riskabelt. Det bästa är därför förståss att få frågan rättsligt reglerad. Om alla är med på det är det inget problem, sätter sig någon emot det kan det ändå ske men resan dit är självklart längre.
 
Hemmakatten
Tycker självklart också att det bästa är att tillstånd till nya vägen. Det är väghållaren utanför tomten, Vägverket eller kommunen, som ger tillstånd för ny infart (såvida det inte är en enskild väg förstås). Det kan bli problem om väghållaren anser att den nya infarten är mindre lämplig pga dålig sikt, kurva, backe mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.