För några år sedan installerade vi bergvärme och den kopplades bland annat på såhär: Bild av öppet rörsystem med vita och kopparfärgade rör och kablar i ett gammalt pannrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är precis ovanför där den gamla oljepannan stod. I detta gamla pannrum gör vi nu badrum och vi vill att det ska bli fint med så lite lite rör, som tar takhöjd, som möjligt. Det är kröken som går ner ifrån det vänstra kopparröret och vidare upp i det vita röret som är det största problemet. Hade det inte gått att koppla på dessa kopparrör på ett smartare och snyggare sätt någon annan stans? Dessa rör går närmare varandra på andra ställen. T ex här: Installation av kopparrör och isolerade rör i taket ovanför en gammal oljepanna, med synliga elkablar och anslutningsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kopparröret till höger som alltså ska gå till det vita röret som har två sladdar "på" sig. Det är också förgrenat till ett av de rör som går tvärs över i bilden. Blir det fel tryck om man byter plats på var rören ansluts? Eventuell skulle man kunna ansluta dem strax intill det första stället - men på andra sidan väggen. Det kanske är lite bökigare men det skulle vara trevligare rent estetiskt. På bilden döljs rören av plankorna. Själva kopparrören skulle troligen komma ut inne i skåpet på denna bild. Sedan får de böjas in och anslutas på något sätt...: Rörinstallation i taket där kopparrör går uppåt, dolt bakom plank, i ett område under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska försöka göra en skiss av hur rummen sitter ihop, lite senare. Förklarar gärna annat också....
 
Ok...
Första bilden är tagen ungefär som pilen visar i det blå rummet. O står för att det har stått en gammal oljepanna där. Den andra bilden motsvarar pilen i orangea rummet. Den tredje bilden är i lila rummet. (sänkt träribbetak som döljer rören. Det gröna är ett skåp ovanför en liggande skorstensstock. BV står för att vår bergvärmepump står där.

Detta blir för jobbigt för någon att sätta sig in i?
 
En schematisk ritning gjord med färgglada linjer som illustrerar ett byggprojekt eller planer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så bilden...
 
B
Bv pumpen anslöts där oljepannan stod, för att det var enkelt och för att man då vet att värmen kommer kunna distribueras i huset utan problem, eftersom det funkade med oljepannan.

Man skulle behöva veta dimensionen på rören mellan där den nu är ansluten och där kort 2 är taget. Ser ut som cu 28 rör från bvpumpen? Det får ju inte vara alltför mycket klenare än så, helst samma eller grövre. Järnrör har ju grövre godstjocklek, det är insidans diameter som räknas.

Sen ska det väl uteslutas att det är asbest i isoleringen innan man river i den antar jag.

Själv är jag inte så bekväm med att jobba med järnrör, och svårt att kapa ur och gänga på plats, antar jag.

Det jag har gjort med järnrör är att kapa järnröret. Jämna till kanten. Handslipa lite med sandpapper så ytan känns rimligt ren, sen så utanvända en "superblue" klämring tillsammans med en vsh klämkoppling för att fortsätta resten med cu rör.

https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamring-super-blue-10r/

Ja, jag bedömer att det där borde gå att få till som du önskar, med reservation enligt ovan.

Jag är inte 100% på att en rörmokare hade gjort samma lösning, jag är som sagt inte speciellt van att jobba med järnrör, men när jag gjort det har jag alltid gjort på det sättet, om man inte kan nyttja en färdig gänga.
 
Tack så jättemycket för svar. Bra att få reflektioner som vi kan ta med framtida anlitad rörmokare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.